Kerstartikelen te Yiwu sterk in trek
–In tegenstelling tot de stagnerende markt voor kerstartikelen in Guangdong, blijft deze markt te Yiwu waar de helft van ’s werelds kerstproducten vervaardigd worden, erg in trek. Een lokale bazin die voor 40 miljoen yuan exporteert vertelt dat er dit jaar 40 % meer vraag is uit het buitenland vergeleken met vorig jaar, wat toen al een piek was. Volgens algemeen secretaris Chen Jilin van Yiwus Federatie voor Kerstartikelen zal de vooruitgang wellicht 60 % bedragen. Hij legt uit dat de producten uit Yiwu goedkoper zijn en van mindere kwaliteit dan de producten uit Guangdong. Volgens Chen zijn er 400 bedrijven te Yiwu die zich specialiseren in kerstproducten. Een kwart daarvan startte pas op gedurende de laatste 2 jaren. Er zijn wel 15.000 verschillende producten. In de Parelrivierdelta verwacht Stanley Lau Chin-ho echter een achteruitgang met 10 %.
Herbruikte afvalolie voor vliegtuigen
Volgens Bandao Metropolis News is de Nederlander Hayo deFeiiter als vertegenwoordiger van de Nederlands-Chinese joint-venture Beijing Trihelix in onderhandeling met de Qingdao Fresh Bio-Energy Technology Development om afvalolie uit restaurants op te kopen om deze nadien te gebruiken als brandstof voor vliegtuigen door de firma SkyNRG. In juni vloog KLM al tussen Parijs en Amsterdam op basis van dergelijke brandstof door SkyNRG. Qingdao Fresh Bio-Energy Technology Development haalt gebruikte oliën uit restaurants op om deze te raffineren als biobrandstof die in China gebruikt wordt in voer-en vaartuigen. Terwijl de normale kerosine 8500 yuan per ton kost, ligt de kost van deze biobrandstof op 7500 yuan en de Nederlander heeft er 20 ton aangekocht. deFeiiter suggereerde dat Nederland jaarlijks 120.000 ton biobrandstof zou nodig hebben. In ruil beloofde hij technische ondersteuning van SkyNRG. (SCMP)
Biomedische nijverheid floreert
De biomedische nijverheid zal de komende jaren meer bloeien dan de geneesmiddelen in het algemeen omdat de meer gesofistikeerde bio geneesmiddelen meer winst opleveren. Tijdens de eerste 3 kwartalen bedroeg deze 19 %. Volgens het blad Shanghai Securities News wil de overheid dat de sector jaarlijks groeit met 20 % om tot 3.100 miljard productie te komen in 2015. De overheidssteun van nationale en lokale regeringen zal met 40 miljard yuan het dubbele bedragen vergeleken met het vorige vijfjarenplan. Heel wat nieuwe antistoffen, vaccins, genetisch gemaakte proteïnen en bloedproducten staan op stapel. Vooral in de Beijing Economic and Technological Development Area bezit een grote concentratie aan labo’s en researchinstituten met de aanwezigheid onder meer van Staidson (Beijing) Biopharmaceuticals Co die muizenextracten gebruikt om zenuwletsels te behandelen. Ook Shanghai heeft koplopers als Tasly Phar International Co; Shanghai CP Guojian Pharmaceutical Co and Shanghai Lansheng Guojian Pharmaceutical Co en Shenzhen Hybio Pharmaceutical Co. Het kost 100 miljoen yuan om een nieuwe biomedische eenheid op te starten. (Wantchinatimes)
Peking steunt Hong Kong als verzendingscentrum
De regering is ten volle bereid Hong Kong te steunen in zijn rol van verschepings-en maritiem centrum terwijl Shenzhen en ook Kanton tegelijkertijd uitgebouwd worden als logistiek centrum. Dit deelde viceminister Viceminister van Transport Xu Zuyuan mee op de Asian Logistics and Maritime Conference . Naast Shenzhen spelt ook Kanton zijn rol als toeleveraar. Voor de uitbouw van Shenzhen als logistiek centrum wordt in Qianhai een speciale samenwerkingszone uitgebouwd tussen Hong Kong en Shenzhen. Deze wil de toegevoegde waarde van de logistiek die vorig jaar 92 miljard yuan bedroeg, optrekken tot 150 miljard in 2015. Recentelijk trokken ondernemingen uit de Parelrivierdelta weg waardoor de overslag in Shenzhen achteruit ging, terwijl Shanghai 10 % vooruit ging. (SCMP)
Qinghai wil grondstoffen uitbaten
De provincie Qinghai wil de komende 5 jaren 18 miljard yuan investeren in zijn rijke bodemschatten. Het gaat om steenkool, ijzer, koper, lood, zink, kobalt en kaliumzout. D de bedrijven zullen 10 miljard investeringen bijdragen, de regering 5 miljard en de overige 2,5 miljard komen van de provinciale schatkist. .De uitgaven zijn 5 maal hoger dan het bedrag uit 2005-2010 / toen beliep de som maar 3,4 miljard yuan.
Belgische lingerie in groot-China
(Belga) De Belgische lingerieproducent Van de Velde heeft met Getz een akkoord gesloten over het uitbaten van lingeriespeciaalzaken in China en Hongkong. Door deze joint venture zullen Van de Velde en Getz elk de helft van de aandelen bezitten van de keten Private Shop, die al enkele jaren actief is Hongkong en China waar Private Shop al elf winkels uitbaat. Verwacht wordt dat die dit jaar een omzet van in totaal 8 miljoen dollar zullen draaien. De bedoeling is om deze lingerieketen nu verder te ontwikkelen en uit te breiden in Hongkong, Macau en China. De investering voor Van de Velde bedraagt 5,6 miljoen euro. Het dagelijks bestuur van de joint venture komt in handen van Getz, dat eveneens de meerderheid heeft in de raad van bestuur. ” We vinden dat de Chinese vrouw recht heeft op het paskamerconcept zoals we dit ontwikkelen in de VS, VK en continentaal Europa. Het zal enige tijd vragen vooraleer dit concept stevig ingeburgerd is, maar we zijn overtuigd van het langetermijnsucces”, zegt Ignace Van Doorselaere, ceo van Van de Velde. De joint venture wordt begin januari 2012 operationeel.
Scheepsbouwers hopen op meer LNG
Momenteel staat LNG maar voor 4 % in van China’s energiebehoeften , maar in de toekomst wordt dit 9 % in 2015 en 20 % in 2020. Volgens energiespecialist Wood Mackenzie zal de globale vraag naar LNG jaarlijks met 18 % toenemen. Van China’s behoeften in 2015 zal naar verwachting 70 % worden aangevoerd door gespecialiseerde schepen. Dit betekent dat de komende 10 jaar 80 à 90 gastankers zullen nodig zijn, terwijl er momenteel maar 5 opereren tussen Australië en China. Deze werden allen gebouwd door Shanghai’s Hudong-Zhonghua Shipbuilding, maar de Nationale Ontwikkelings-en Hervormingscvommissie heeft ook China Rongsheng samen met Hudong-Zhonghua en Dalian Shipbuilding Industry toegelaten tot de openbare aanbestedingen. De kost van één gastanker bedraagt tussen 200 en 250 miljoen $.
CIC wil EU-infrastructuur bouwen
Baas Lou Jiwei van het Chinese soeverein fonds China Investment Corporation heeft verklaard dat zijn fonds wil investeren in het opknappen van verouderde infrastructuur in Europa, te beginnen met het VK. Een van de projecten waar Lou geïnteresseerd blijkt in te zijn betreft de bouw van de snelle spoorlijn tussen London en Noord-Engeland. Vroeger waren de Chinezen contractanten in een project, nu willen ze ook investeren, bouwen en de projecten uitbaten, zo schrijft hij in een artikel in de Financial Times. Lou zit zowat op dezelfde lijn als minister van Handel Chen Deming die beloofde volgend jaar een missie naar de EU te sturen om er naar opportuniteiten te peilen.