Op een groen blaadje 60

Grote investering in rivieren
China is van plan de komende 20 jaar meer dan 200 miljard te zullen investeren in het verbeteren van de riviertransport-infrastructuur. Viceminister van Transport Xu Zuyuan heeft meegedeeld dat dit kadert in het opdrijven van de binnenlandse vraag, terwijl er minder vraag verwacht wordt uit westerse landen. Tijdens het 12° vijfjarenplan heeft Peking 45 miljard yuan opzij gezet om de waterwegen uit te breiden en te investeren in binnenhavens. Xu vroeg ook de provincies hun deel bij te dragen. Zo heeft Hunan een plan om 170 miljard daarin te investeren over 20 jaar. Shandong zal 14 miljard uittrekken tot 2015. Gansu wil zijn waternetwerk uitbreiden met 654 km tegen 2015. Verscheping via de waterweg kan enerzijds vrachtverkeer ontlasten  maar anderzijds waarschuwen sommigen dat de overstromingen zouden kunnen toenemen   (SCMP)
Ook SINOPEC zoekt alternatieven
SINOPEC is Azië’s grootste olieraffineerder maar investeert 21 miljard yuan in een joint venture in Henan waarbij steenkool omgezet wordt in chemische producten. Sinopec zal 51 % van de aandelen bezitten; de provinciale regering van Henan de rest. Verwacht wordt dat het project elk jaar 1,8 miljoen ton olefinen oplevert. Dit vormt tevens een onderdeel van een breder opzet tussen Henan en Sinopec dat steenkool wil gebruiken tot de productie van methanol. Sinopec ‘s Zhongyuan Petrochemical Corp heeft al in Henan een vestiging die jaarlijks 600.000 ton olefinen produceert uit methanol. Dit alles in een poging tot diversificatie om minder afhankelijk te zijn van petroleumimport waar SINOPEC nu voor 70 % van afhangt.

Siberische tijger binnenkort uitgestorven?
Het WWF heeft gewaarschuwd dat de laatste in het wild levende Siberische tijgers in Noordoost China binnen een paar decennia zouden kunnen verdwenen zijn gezien stropen en illegale boskap voortduren. De laatste 70 jaar tuimelde de populatie van de Amoer-tijgers van 300 naar een twintigtal. Het stropen van de wilde dieren is het grootste gevaar. Sinds het jagen in 1996 verboden werd, is een toename vastgesteld van stropen met ijzeren elektrische draden. WWF-lui  proberen regelmatig valstrikken op te ruimen, maar er bevindt er zich één om de 10 km. In Rusland en China samen zouden zich nog 500 Siberische tijgers bevinden, maar metershoge muren verhinderen de doorgang tussen beide landen. WWF sensibiliseert en roept op tot internationale samenwerking om de tijgerpopulatie tegen 2022 te verdubbelen.
Meer controle op bouw havens en luchthavens
Nadat een olievlek vorige zomer de Bohaibaai vervuilde, beginnen milieuautoriteiten meer aandacht te besteden aan de milieueffecten van de bouw van grote infrastructuur zoals havens of luchthavens. Het ministerie en nog 6 andere betrokken besturen hebben in oktober/november 11 kuststeden – en provincies onderzocht en heel wat onregelmatigheden gevonden. In het gebied Zhoushan-Ningbo werden twee projecten onderbroken waaronder een olieterminal van Brightoil Petroleum. Een filiaal van Sinopec werd evenmin in orde bevonden met toelatingen voor de bouw van oliedistributie nabij Zhanjiang in Zuid-Guangdong. Bij de luchthaven van Jieyang Chaoshan in deze provincie werd ontdekt dat werd afgeweken van de goedgekeurde plannen. Ook daar werd een olietank geschrapt. Vaak zijn de lokale overheden die de milieuvergunning moeten afleveren ook betrokken partij doordat bevriende staatsondernemingen er zakenpartners zijn.
Shanghai haven detecteert kernstraling
China heeft in samenwerking met de VS de Yangshan haven voorzien van detectieapparatuur die nucleair materiaal kan opsporen dat zou kunnen leiden tot de aanmaak van wapens. Thomas D’Agostino van de VS National Nuclear Security Administration was verheugd over China’s samenwerking. Shanghai is de 34 stad om aan te sluiten tot de zgn. Megaports Initiative dat tegen 2018 100 wereldhavens met het systeem wil uitrusten zodat dan de helft van het verschepend verkeer op radioactiviteit gescand wordt.


Fietsverhuur geen succes in Shanghai
Het fietsenverhuursysteem dat in 2009 op het Chongming eiland werd ingevoerd, is geen succes. 1000 fietsen zijn ter beschikking op het eiland, maar het systeem dat maar een paar klanten krijgt per week heeft al 800.000 yuan verloren. Tariefverlagingen hebben niet geholpen. Andere initiatieven in Shanghai doen het niet veel beter. Bepaalde districten hebben tours uitgestippeld om de historische gebouwen te bezoeken, maar blijkt dat de luchtkwaliteit niet van aard is om dit in de hand te werken. Het fietsenverhuur initiatief in Minhang klaagt dan weer over de dure kost van het onderhoud der fietsen.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *