De Chinese spoorwegen worstelen met corruptie, technische problemen en geldtekort. Toch lijkt de toestand nog handelbaar.
Volgens de consulting firma A.T. Kearney hebben de Chinese spoorwegen genoeg inkomen om hun enorme schulden door de vele investeringen af te betalen. De schuldgraad kan dit jaar tot 65% oplopen, meer dan de alarmdrempel van 60%, maar dat is nog doenbaar. Een samenwerking met een private partner of een beursgang van sommige onderdelen kan volgens deze consultants de oplossing bieden.Men zou met allerlei commerciële maatregelen en door bijkomende dienstverlening zoals autoverhuur de inkomsten ook kunnen opdrijven. Spoorlijnen worden voor 60% uit nationale en lokale budgetten betaald, en voor 40% met bankleningen door het ministerie. Dat ministerie betaalt die leningen terug met de opbrengsten van de exploitatie, voornamelijk met inkomsten uit goederenvervoer. Volgens analysten heeft het ministerie voor liefst 2000 miljard yuan leningen uitstaan. Sommigen pleiten ervoor dat de centrale overheid die schulden zou overnemen.
Vorig jaar voorspelde de minister van spoorwegen dat het hsl-netwerk van 7531 km tegen einde 2013 met 10.000 km zou uitgebreid zijn en tegen 2020 met 16.000 km. Kort daarop werd de minister gevangen gezet wegens corruptie, werd een onderzoek geopend tegen andere leidende figuren, en bleek dat onbevoegde aannemers op ongeoorloofde manier contracten hadden gekregen.Hoe zou de kwaliteit van hun werk zijn? Het ongeval in Wenzhou en technische problemen op de nieuwe supersnelle lijn Beijing-Shanghai maakten de vraag hoogdringend. De lijn wordt uitgebaat op 200 en 300 km/h, daar waar oorspronkelijk 380 km/u voorzien was. Nieuwe projecten werden opgeschort ,en de bestaande lijnen grondig geïnspecteerd. Als toemaatje bleek er einde oktober geen geld meer in de kas om het grote aantal projecten dat sinds het anti-crisisplan van 2008 was opgestart verder te zetten. De centrale regering moest met 200 miljard yuan over de brug komen om de dringende rekeningen te betalen. Om de lopende contracten af te werken zijn wel nog eens 200 miljard nodig. Experten denken dat een vertraagde uitvoering van de projecten de kwaliteit en het focussen op de meest dringende lijnen kan ten goede komen. Het Chinese spoornet is een van de minst dichte en een van de meest gebruikte netten in de wereld.Tot einde oktober steeg het aantal passagiers op jaarbasis met 11%.De noden zijn vooral groot in het Oosten maar politiek gezien is het belangrijk dat de armere Westelijke regio’s ontsloten worden. (China Daily, Volksdagblad)