“Drie kloven” winnen aandeel EDP
De “Three Gorges Corporation” heeft het bod gewonnen om tegen 3,5 miljard $ 29 % te verwerven in “Energias de Portugal” (EDP), een voormalig staatsmonopolie. De Chinese maatschappij won van concurrenten als het Duitse EON en de Braziliaanse firma’s Elektrobras en Cemig. De Portugese regering benadrukt dat de “Three Gorges” ook minderheidsaandelen gaan nemen in Portugese windenergiestations en een kredietlijn verstrekken van 4 miljard euro aan EDP die met in totaal 10 miljard euro schulden zit. Portugal was met de EU een privatisering overeengekomen die zowel de elektriciteitsdistributeur als de nationale vliegmaatschappij omvat. Angela Merkel had flink gelobbied voor EON om zo een voetje voor te hebben op de snel groeiende Braziliaanse markt, maar volgens Portugal’s Banco BPI hadden de Chinezen het beste voorstel zowel qua EDP’s onafhankelijkheid als het financieel verbeteren van de balans. (Bron FT)
Afkoeling vastgoedprijzen
Na tien jaar snel stijgende vastgoedprijzen en twee jaar regeringsmaatregelen ter afkoeling, zijn de prijzen in Wenzhou al meer dan 5% gedaald, elders minder. Nationaal daalden de verkopen al met 12% sinds een jaar eerder. Andy Xie, een onafhankelijk economist in HK, voorspelt verdere dalingen van 25% op korte termijn en dan nog eens 25% in de komende twee, drie jaren. Volgens een schatting van Credit Suisse hebben de 80.000 vastgoedpromotoren van het land in totaal bouwgrond liggen voor 100 miljoen appartementen, wat bovenop de huidige leegstand volstaat voor de behoeften gedurende 30 jaar. In 2010 leverde woningbouw liefst 13% van het bnp. Het slorpte een kwart van alle investeringen op en 40% van alle gebruikte staal. China produceerde meer staal dan de volgende tien landen samen, zodat het veruit de grootste invoerder van ijzererts is. Woningbouw is ook een belangrijke klant van de cement- en kopernijverheid en bv. van de constructeurs van verwarmingsketels. Promotors en families met een lening op hun huis maken 20% van alle bankleningen uit.
JRD: minder exportgroei
De Jangtse rivierdelta (JRD) ziet de export duidelijk minder aangroeien dan voorheen. In Jiangsu bedroeg de exportgroei in oktober 8,6 % wat 9,8% minder is dan de maand voordien. Shanghai zag zelfs een negatieve groei waardoor de buitenlandse handel op een tweejaarlijks dieptepunt zit. Shanghai is goed voor een vijfde van China’s buitenlandse handel en zag in november de handel met EU, VS en Japan terugvallen met 7,7%, 11% en 7,6 % respectievelijk. De provincie Zhejiang zag zelfs een teruggang met 16 % vergeleken met de maand voordien. Niettegenstaande de geleidelijke val zou er op jaarniveau nog een groei van 15 5 inzitten in 2011. Verdere daling wordt gevreesd
Plannen Dongfeng bekend
China’s tweede autoproducent Dongfeng Motor Corp heeft recentelijk aangekondigd de komende 5 jaar 30 miljard te zullen investeren in de eigen merken. Bedoeling is de verkoop van de eigen merken tegen 2015 op te trekken van een tot 3 miljoen, waarvan een derde commerciële voertuigen. De groep wil ook het % dat aan O&O wordt besteed optrekken van 2,5 % tot 3%. Directeur Zhu Fushou belooft echter een gevecht op twee fronten; zowel op het vlak van de joint-ventures als bij de eigen merken. De groep heeft joint-ventures met de Japanse Nissan en Honda; het Zuid-Koreaanse KIA en het Franse Peugeot. Probleem met de Chinese autogroepen is dat hun eigen merken minder succesvol zijn vergeleken met hun joint-ventures. Zo staan de eigen merken bij Dongfeng maar in voor 10 % van de verkoop (dus ongeveer 300.000 auto’s). China’s eigen auto’s waren tijdens de eerste 11 maanden goed voor 29 % van de markt.
“Shanghai blijft grootste containerhaven”
Shanghai behoudt zijn vorig jaar op Singapore verworven titel van grootste containerhaven. Vorige week werd al 30 miljoen TEU overschreden, wat een nieuw record is. De haven zag tijdens de eerste 3 kwartalen een vooruitgang met 19 %. Shanghai verhandelde 23,9 miljoen TEUs tijdens de eerste 10 maanden en Singapore 23,56 miljoen. China heeft de importtarieven verlaagd om de buitenlandse handel te stimuleren nu de groei van de export afneemt.
Minder geld voor spoor
Het ministerie heeft 400 miljard investeringen voor spoorwegaanleg voorzien volgend jaar aldus minister Sheng Guangzu. Dit jaar zou uitkomen op 469 miljard, terwijl in 2010 nog 700 miljard werd gespendeerd. Volgend jaar zal 6.366 km nieuwe spoorlijn in dienst worden genomen. Het ministerie heeft 2000 miljard schulden. De minister zoekt meer financiering bij lokale besturen en ook bij de privésector. De Wereldbank raad China van zijn kant een meer gediversifieerde prijzenpolitiek aan die het gebruik stimuleert op ondergebruikte treinen. De resultaten van de treinramp in Wenzhou zijn nog altijd niet vrijgegeven. (Global Times)
Japan wil investeren in Chinese overheidspapier
Japan discussieert met Peking over de investering in Chinese obligaties. Daarmee is Japan de eerste grootste economie om de Chinese economie te gebruiken als een reservemunt. Momenteel heeft Japan voor 1307 miljard $ aan reserves meestal in VS-$. Gezien het meer handel drijft met China dan met de VS vinden waarnemers het logisch dat China ook in Chinees waardepapieren investeert.
Saab failliet
Saab is failliet. GM bleef de overeenkomst om de noodlijdende firma SAAB te laten redden door de Chinese firma’s Pang da en Zhejiang Youngman verwerpen omdat het de concurrentie van deze firma’s in China vreest. De rechtbank in Zweden was daardoor gedwongen Saab failliet te verklaren, zodat het doek definitief valt over het bedrijf. Pang Da had echter als voorschot op de overname Saab al 45 miljoen euro betaald, die Saab dringend nodig had om schulden af te betalen. De vraag is nu of Pang da van dit geld nog iets zal terugzien. De gebeurtenissen rond Saab zijn een duurbetaalde les voor Chinese bedrijven die Westerse bedrijven willen overnemen. Hoger genoemde Dongfeng groep wil bieden voor de overblijvende SAAB-delen(China Daily)
Nieuw financieel staatsfonds
China gaat een nieuw staatsinvesteringsfonds opzetten van 300 miljard $. Dit gaat investeren in andere activa dan staatsbonnen: aandelen, obligaties van bedrijven, vastgoed… Er komt een Europese poot en een Amerikaanse. Het overnemen van overheidsparticipaties in grote Europese nutsbedrijven is een mogelijkheid, indien de Europeanen dat aanvaarden. China vertrouwt de Amerikaanse staatsbonnen niet meer (lage rente en risico op dollardevaluatie), en evenmin het Europese (risico op wanbetaling); China heeft voor 800 miljard Europese staatsbonnen en nog meer Amerikaanse. China bezit momenteel voor 3.200 miljard dollar deviezen, en het fonds van 300 miljard zou daar dus 10% afromen, zodat nog ruim voldoende overblijft om een monetaire crisissituatie het hoofd te bieden.
Chinezen kopen meer Franse wijngaarden
De aanwezigheid van nieuwbakken Chinese kasteeleigenaars in de Bordelais is enorm gegroeid. Volgens recente cijfers zouden de voorbije maanden immers minstens een 15 à 20 extra Bordelaise wijneigendommen in Chinese handen gegaan zijn. Van domeinen als Latour Laguens, Richelieu , Viaud, Laulan Ducos of Chenu-Lafitte wisten we al dat Chinees kapitaal er momenteel de plak zwaait. Maar het lijstje dikte de voorbije maanden serieus aan. Cheng Qu, de magnaat van de Haichang Group die zijn zoon een domein als cadeau schonk, kocht ondertussen zo vier chateaus, samen nog eens goed voor 150 hectare wingerd. Ook het Chateau Tour Saint-Christophe, gelegen in Saint-Christophe-des-Bardes, werd door de Franse groep Castel verkocht aan Peter Kwok, zakenman uit Hong Kong, die eerder al acquisities had gedaan in de appellations Pomerol en Lalande-de-Pomerol. In de Médoc kreeg de Chinese groep Marvelke Wine recent het Château Barateau in handen, kocht Meng Gao in de appellation Sainte-Croix-du-Mont, het Château Bertranon…. Andere aankopen door Chinese investeerders gebeurden o.a. in Saint-Hippolyte (Château Monlot door de bekende Chinese actrice Zhao Wei) en in Blasimon (Château de Cugat). Ook in de Entre-Deux-Mers worden momenteel een pak acquisities onderhandeld, o.a. van het Château Blanchet en het Château Grand Mouëys. Smakelijke feesten. (bron:FET)