China ook grootste kunstmarkt
–Na decennia VS-overheersing heeft China nu ook de eerste plaats veroverd in de kunst- en antiekmarkt. Het weerspiegelt de aardverschuivingen in de globale economie. China’s aandeel groeide van 23 % in 2010 tot 30 % laatst jaar. Het VK blijft op 3 en Frankrijk staat op 4. De verkoop van kunst en antiek groeide in China explosief met 177 % in 2010 en verder met 64 % in 2011. De groei in China maakt van het land een sterkhouder van de kunstmarkt op wereldvlak.
Linyun koopt Kiekert
–De Duitse producent van auto-onderdelen Kiekert stelt 4.000 personen te werk in Duitsland, Tsjechië, de VS, Mexico en China. De firma bezit 850 octrooien en had in 2011 een zakencijfer van meer dan 500 miljoen euro. Vorig jaar vervaardigde het Duitse bedrijf 40 miljoen deursloten en het wordt nu opgekocht door de Chinese groep Linyun die ook auto-uitrusting vervaardigt. Linyun stelt 10.000 personen te werk en heeft een zakencijfer van 700 miljoen euro. Putzmeister was geen alleenstaand geval
China werd grootste investeerder in Duitsland
Volgens cijfers van Germany Trade & Invest (GTAI) overtrof China de VS qua investeringsprojecten in Duitsland: 158 tegenover 110; voor Zwitserland 91 en Frankrijk 53. Het betreft voornamelijk projecten in mechanisch engineering en de autosector die goed zijn voor 20 % maar ook nieuwe technologieën en duurzame energie komen aan bod. Meer dan de helft van de investeringen in Duitsland komt van andere Europese landen.
Chinese trams in Izmir
De Chinese producent van rollend materieel CSR Zhuzhou Electric Locomotive Co heeft China’s eerste eigen vervaardigd tramstel in Izmir geleverd. Turkijes grootste stad kent dicht bevolkte gebieden met sterke bochten. 32 Chinese trams zullen ingezet worden om het druk verkeer te ontlasten. Een tramstel kan 1000 personen vervoeren tegen een maximumsnelheid van 80 km/uur. De stellen worden ingezet op de nieuwe tramlijn 2. De kosten bedroegen 350 miljoen Renminbi.
“Airbussen uitgesteld wegens EU-taks”
Volgens Airbus CEO Louis Gallois draalt China 45 Airbussen te kopen als vergelding tegen de EU-taks op koolstof. De bestellingen zijn 12 miljard $ waard en zou Airbus zelf 1000 banen kunnen kosten, naast 1000 bij toeleveranciers. Volgens woordvoerder Tao Wenge zou het eerder om uitstel dan afstel gaan. 9 Europese vliegtuigmaatschappijen hebben bij de Europese regeringen aangedrongen de handelsoorlog te stoppen die op gang gebracht werd door de koolstoftaks. Europa wil de taks echter niet laten vallen zolang er geen internationaal mechanisme is om de uitstoot van vliegtuigen overal te beperken Het dreigt met tegenmaatregelen indien Europese firma’s gediscrimineerd worden. In een officiële reactie heeft de CAAC, de Chinese luchtvaartautoriteit laten weten dat Chinese luchtvaartmaatschappijen geen verbod kregen om Airbussen aan te kopen.
China: nummer 3 in toerisme
Dit jaar staat China op nummer drie als toeristische bestemming en zal volgend jaar over Japan wippen om nummer twee te worden. Deze voorspellingen zijn gekend door de hotelketens en deze haasten zich om voorbereid te zijn. We nemen een voorbeeld bij de vijfsterrenhotels: er zijn nu 660 vijfsterrenhotels en 500 andere zijn in opbouw. Vooral in Sanya (Hainan) swingen de plannen om op 5 jaar tijd 40 vijfsterrenhotels te bouwen op 19 km van de Haitangbaai, de pan uit. Zelfs middelgrote stad Changzhou die nu 10 vijfsterrenhotels heeft, plant er dit jaar 9 bij. Tegen 2025 zou China met 6 miljoen hotelkamers er even veel hebben als de VS. Volgens Chinese cijfers waren er vorig jaar 2,64 miljard toeristische trips door Chinezen, wat 13 % meer is dan het jaar voordien. De internationale reizigers maakten 57 miljoen trips wat 2,3 % meer is dan het expo jaar 2010.