Haven Shenzhen voelt de crisis het meest

De haven van Shenzhen, die vooral afgestemd is op export, voelt de crisis onder de havens het meest. Tijdens de eerste vijf maanden van dit jaar daalde het containerverkeer met 20,9 %. In Shanghai bedroeg de val maar 15,2 %, in Qingdao en Tianjin was er een groei van respectievelijk 2,4 % en 2,9 %. Dalian daalde met 2,3 %, maar steeg opnieuw met 14 % de voorbije maand.
De andere havens zijn meer afgestemd op het binnenland, terwijl Shenzhen het moeilijk heeft om over te stappen van export naar binnenlands verkeer, aldus vicedirecteur van de haven, Ma Yongzhi. Internationale terminals zijn niet geschikt voor binnenvaart. Hij benadrukt dat Shenzhen zijn afhankelijkheid van de markten in Europa en de VS al heeft verminderd door lijnen te openenen naar Zuid-Amerika en het Midden-Oosten. Maar zelfs als Shenzhen erin zou slagen meer binnenlands verkeer aan te trekken, liggen de cargotarieven voor het binnenland 30 tot 40 % lager dan deze voor internationaal verkeer.

Yantian containerterminal (Foto Flickr Bert Van Dijk)

Yantian containerterminal (Foto Flickr Bert Van Dijk)


De haven van Shenzhen kende een steile opgang door de exporthandel. In 1997 nog op de 35e plaats op wereldvlak op het gebied van containers, twee jaar later al 11e en in 2003 op nummer 4. Volgens een onderzoek van de ondernemers uit Hongkong daalde het aantal bestellingen bij de bedrijven uit de Parelrivierdelta, waar Shenzhen van afhangt, met meer dan één derde. De helft van de bedrijven die het onderzoek in mei beantwoordden, had te maken met uitstel van betalingen voor één vijfde van de productie. De ergste periode kende de haven van Shenzhen rond Chinees nieuwjaar, toen er 800.000 containers leeg stonden.
Nomura International voorspelt dit jaar een achteruitgang van 9 % bij de containers in de havens van de Parelrivierdelta, een vermindering van 3 % in de Yangtzerivierdelta en een groei van 2 % voor de havens van de Bohairegio in het noorden. De haven van Shenzhen gaat door een moeilijke fase, want de haven van Nansha-Kanton in de nabijheid ligt commercieel beter voor de binnenlandse handel.
Bron: SCMP

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *