In tegenstelling tot de westerse automarkten is de Chinese aan een sterke groei toe. De juniverkoop steeg met bijna de helft en dit jaar zou de verkoop 11 miljoen auto’s bedragen. In de Verenigde Staten viel de verkoop van wagens in juni met meer dan een kwart terug en dit jaar zouden in de VS maar 10 miljoen wagens worden aangekocht.
Daarbij moet wel in rekening gebracht worden dat vrachtwagens in de Chinese cijfers inbegrepen zijn, terwijl dat niet het geval is in de VS. Gezien dit soort voertuigen een derde van de Chinese verkoop uitmaakt, zouden de vergelijkbare cijfers 8 miljoen in China zijn tegenover 10 miljoen in de VS. Hoewel de verkoop in de VS na een economisch herstel naar verwachting opnieuw naar 14 miljoen zal klimmen, is de markt er verzadigd. In China daarentegen wordt een sterke groei verwacht in zgn. “derdelijnssteden” (niet Peking, Shanghai, Kanton …). Analisten verwachten dat er tegen 2020 zo’n 148 wagens zullen zijn op 1000 Chinezen. Gezien de markt de komende 10 jaar zal exploderen, zou het geen verrassing zijn als China de komende 10 jaar de VS zou voorbijsteken.
De in China gegeerde auto’s zijn echter kleine, goedkope wagens die tegen een stootje kunnen (het wegennet op het platteland is van matige kwaliteit). Gezien Amerikaanse autobouwers dit type niet bouwen, zal de productie ofwel in Europa ofwel in Azië gebeuren. Fords nieuwe kleine wagens zullen in Europa gebouwd worden. Chryslers kleine wagens zullen ontwikkeld worden bij FIAT in Turijn. Als sleutel tot het succes in de globale markt wordt de ontwikkeling genoemd van enkele globale platformen die aangepast worden aan de lokale markten, onder meer door Volkswagen.