Communistische website doet het goed op de beurs (upd)

De website van de CPC-krant People’s Daily ziet de waarde van zijn aandelen als een raket opstijgen met 78% bij zijn debuut op de Shanghai Stock Exchange. Bij het begin van de beurs haalden de aandelen van People.cn een prijs van 35.58 yuan. Op 5 april had People.cn Co, Ltd ook al een spectaculaire beursintroductie gekend waarbij het bijna drie keer zoveel geld aantrok als waar het op had gehoopt.
The People’s Daily, zo is de Renmin Ribao (Volksdagblad), de krant van de communistische partij, internationaal bekend. Het krantenbedrijf geeft ook The Global Times uit, meer gericht op een internationaal lezerspubliek. Het is de grootste officiële krant van China en hij heeft websites in het Engels, Frans, Russisch, Spaans, Japans, Arabisch en Koreaans. Het medium brengt naast het algemene nieuws veel berichten en documenten van en over de communistische partij. People.cn is onlangs op de beurs gegaan onder impuls van de besluiten van de CPC om de cultuur en de soft power van China te verbeteren en onder druk van de concurrentie vanwege de grote commerciële en particuliere informatieve internetbedrijven Sohu en Sina Corp.
Op 5 april was de ‘eerste emissie’ in Shanghai, met het doel 527 miljoen yuan (63,7 m. euro) bijeen te brengen. Het werd echter 1,4 miljard yuan (168 miljoen euro), bijna drie keer zoveel. De website verkocht 69,1 miljoen aandelen, wat neerkwam op 25% van zijn kapitaal, tegen 20 yuan. Vandaag 27 april was die prijs bij het openen van de beurs al meteen met 55,05 % per aandeel gestegen tot 31,01 yuan. Later werd dat 35,58 yuan, 78% meer dan bij de introductie. People.cn Co, Ltd, code 603000, zag dat het uitstekend was en dat er blijkbaar heel wat investeerders geloven in de groei van de website en zijn activiteiten.
China heeft 500 miljoen internetgebruikers en het aantal blijft onstuitbaar toenemen. Dat gigantische publiek wil je als medium alle nieuws, informatie en commentaren bieden die je belangrijk acht. Internetgebruikers zijn ook consumenten en een gigantische groep klanten voor adverteerders. Via advertenties laat staatsbedrijf People.cn ook zijn eigen winsten stijgen, maar daarbij zijn de particuliere media zoals Sohu en Sina ‘een geweldige uitdaging voor het bedrijf geworden’ in de woorden uit de prospectus waarmee People.cn zichzelf aan de beurscommissie heeft voorgesteld. Wat gaat de People’s Daily met het geld doen? Technologie verbeteren, activiteiten en marktaandeel uitbreiden (met nieuws op de mobiele platforms bijvoorbeeld), zo zeggen ze zelf. Van westerse analisten krijgen ze het advies om de inhoud ofwel sappiger te maken ofwel betere journalistieke kwaliteit te bieden. Het wordt spannend om volgen hoe People’s Daily met al die ‘uitdagingen en raadgevingen’ om zal gaan.
Bronnen: BBC, People’s Daily (Renmin Ribao)

2 comments for “Communistische website doet het goed op de beurs (upd)

  1. miss wel, maar Chen Guangcheng en z’n familie/vrienden wacht een duister lot

  2. “wil je als medium alle nieuws, informatie en commentaren bieden”, did is een belachelijke opmerking. Over de lotgevallen van Chen Guangcheng is nog met geen LETTER bericht.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *