ODI zal sterk stijgen
–Bij de buitenlandse investeringen zijn er de FDI buitenlandse directe investeringen in China, maar hieronder hebben we het over de ODI outbound direct investment: de investeringen die China in het buitenland doet. Vorig jaar nam dit cijfer met 1,8 % toe tot 60 miljard $. Dit jaar steeg het cijfer van januari tot april met 72% tot al 23 miljard. Het ministerie van Handel rekent de komende jaren met een ODI-groeivoet van jaarlijks 17 %. Tegen 2015 wordt op een bedrag van 150 miljard $ gehoopt. Azië, Europa en Afrika zijn topbestemmingen waarbij de 2 laatste vorig jaar sterk toenamen. Ook Latijns-Amerika wordt een andere sleutelbestemming volgens de voorspellingen.
2011: stadslonen stegen 18 %
–De stedelijke lonen stegen vorig jaar met 18 % of met 12 % indien de inflatie verrekend wordt, aldus het Nationaal Statistisch Bureau. Stedelijke werkers in de privésector verdienden in 2011 24.556 yuan gemiddeld, terwijl dit in de niet-privésector 42.425 yuan bedraagt. In deze publieke sector liggen de lonen het hoogst in de financiële sector, ITC/software en onderzoek/technische diensten. Dit verschilt niet veel in de privésector. Beursgenoteerde en buitenlandse ondernemingen worden in China statistisch echter niet bij de privésector gerekend. wantchinatimes
2015: China grootste verbruikersmarkt
Minister van Handel Chen Deming heeft op de Internationale Handelsbeurs van Peking meegedeeld dat China tegen 2015 ’s werelds grootste verbruikersmarkt wordt. Tegen dan zullen ook 88 miljoen Chinese toeristen het buitenland bezoeken. De beurs te Peking die concurreert met de halfjaarlijkse beurs in Kanton trok 22.000 standhouders uit 82 landen en gewesten. .
2013: top online markt
Vorig jaar winkelden 194 miljoen Chinezen online om een volume te bereiken van 782 miljard yuan, aldus nog cijfers van het Ministerie van Handel. Dit volume ging met meer dan de helft vooruit en nu wordt 4,32 % van de totale kleinhandel online verricht. Volgend jaar zou China de grootste online verbruikersmarkt worden. Nog steeds volgens de ministeriele cijfers hebben de bedrijven onderling voor 5880 miljard yuan via internet verhandeld: dit is plus 29 % maar dit betreft 12 % van het bnp. 40 % van de KMO’s gebruikt e-commerce.
“Foxconn rijfde Apples smart-Tv binnen”
Volgens China Business News heeft de Foxconn-vestiging te Shenzhen orders ontvangen om Apples smart-Tv te vervaardigen. Deze zou in december gelanceerd worden en begin volgend jaar op de markt komen. Met een iPhone zal de smart-Tv kunnen worden bediend. Insiders geloven dat Apples smart-Tv op enkele jaren 10 % marktaandeel kan veroveren, maar ze twijfelen aan het winstgevend karakter in deze Tv-markt die tamelijk verzadigd is. Apple heeft echter trouwe fans, genoeg fondsen, een rijke inhoud en een grondige kennis van de LCD-technologie zodat het klaar is voor het gevecht over de digitale convergentie van de toekomst. wantchinatimes
Spelgigant Shanda bergaf
In 2006 was Shanda nog een van de grote Internetnamen naast Baidu en Tencent. Terwijl deze nu respectievelijk 40 en 60 miljard $ waard zijn, is dit bij de spelmaker nog 2 miljard $. Sinds de firma vorig jaar overgenomen werd door Premium Lead Company en New Era Investment hebben de 3 voornaamste takken O&O, investeringen, online literatuur en spelontwikkeling almaar ontslagen doorgevoerd. Bij de O&O-tak te Peking waar 300 personen werkten, werd de helft bedankt. Naar verluidt zijn te veel producten ineens gelanceerd en ook de intrede in de mobiele markt ontgoochelde. De literatuurtak maakte tijdens Q1 voor het eerst 3 miljoen $ winst op een zakencijfer van 191 miljoen $. De povere resultaten worden toegeschreven aan de autoritaire stijl van leiden door baas Chen Tianqiao die weinig ruimte laat voor innovatie.