Het ministerie van Handel is eindelijk met een plan voor de dag gekomen om de kosten in de logistieke sector te drukken. 9 steden zijn geselecteerd als pilootgebieden die 15 miljoen yuan zullen krijgen om een gemeenschappelijk verdeelnetwerk uit te bouwen die het transport tegen 2015 met 30 % wil drukken.
Om de distributiekosten te verminderen en het binnenlands verbruik te stimuleren start het ministerie van Handel met het technologieproject voor een moderne logistiek. Concreet werden negen steden waaronder Kanton, Wuhan en Lanzhou weerhouden als pilootsteden die 15 miljoen yuan zullen krijgen om een netwerk uit te bouwen voor gemeenschappelijke leveringen en uniforme distributie. Het is de bedoeling dat dit gemeenschappelijk netwerk tegen 2015 werkt in 40 % van de steden waardoor het transportvolume met 30 % verminderd wordt. Volgens de website van het ministerie zou zo de logistieke kost met 2 % afnemen. Het Shanghai Securities News beweert dat het de eerste keer is dat de regering een dergelijk modern technologisch netwerk opzet waardoor diverse firma’s grotere synergieën kunnen opbouwen door samenwerking, in plaats van eigen vrachtwagens te moeten uitsturen (die vaak ongeladen terugkeren).
China’s logistiek is verouderd, slecht georganiseerd en de netwerken te verspreid. Als de kost van het eindproduct vermindert door de goedkopere kost van de logistiek, zal ook het gebruik verhogen is de redenering. Verwacht wordt dat de uitbouw van de stedelijke verdeelnetwerken tijdens het tweede semester zal plaats grijpen. De verdeelnetwerken gaan een beroep moeten doen op publieke distributiecentra en terminale punten. De laatste kilometer valt in China nog altijd te duur uit. De grote kosten van het gebruik van tolwegen is algemeen bekend.
Volgens vicedirecteur He Dengcai van China’s Logistieke Federatie is het ook van belang voor de KMO’s die de voornaamste spelers zijn in de aanvoerketen, dat de zakentaks vervangen wordt door het Btw-systeem. Het ministerie wil echter niet enkel dat bedrijven samenwerken, maar ze zullen ook gestimuleerd worden om GPS te gebruiken en radiofrequentie identificatiesystemen. Er moet een gestandaardiseerd systeem komen voor vervaardiging, verpakking, laden en transport. Het ministerie wil ook bedrijven steunen die hun aanvoerketen vernieuwen, inclusief het bouwen van energie-efficiënte koude opslagplaatsen en met uitrusting die automatisch sorteert. De logistieke Federatie vraagt ook een betere (goedkopere) grondpolitiek die bepaalde faciliteiten ver weg dreef buiten het buurtbereik.
Bron China Daily