De laatste 10 jaar heeft de overheid meer dan 1000 miljard yuan geïnvesteerd in de westerse regio. De laatste 5 jaar werden er 226.000 km autowegen en 4000 km spoorwegen aangelegd en werden er 70 sleutelprojecten opgezet, gaande van hydrokrachtcentrales tot telecommunicatie.
Zo’n 30.000 ondernemingen uit het oosten hebben reeds 600 miljard yuan geïnvesteerd in het westen. Dankzij de strategie uit 2001 is nu 90 % van de dorpen gelinkt aan het wegennet, heeft 99 % van de gemeenten elektriciteit en hebben meer dan 36 miljoen plattelandbewoners toegang tot drinkwater.
Wegen
Het grootste aantal km autowegen werd aangelegd in Yunnan, Sichuan, Shaanxi en Chongqing, maar ook Tibet, Xinjiang en Qinghai kennen ontwikkeling. Het nationaal autowegenplan voorziet verbindingen tussen Peking en Lhasa, Urumqi en Kunming. Deze laatste autoweg zou dan doorstoten naar de ASEAN-landen, terwijl de weg naar Urumqi perspectieven opent voor verbinding naar Pakistan. Daarnaast werden ook 23.000 km secundaire wegen aangelegd, voor een kost van 2,2 miljard $. De provincie Qinghai heeft 17.000 km autowegen, terwijl Sichuan er 110.000 km heeft.
Spoor
De aanleg van de spoorlijn naar Lhasa is bekend. Deze wordt nog verder uitgebreid naar het binnenland, sommigen beweren met het doel om deze door te trekken naar India. Een spoorweglijn is ook gepland tussen Taiyuan, hoofdstad van de provincie Shanxi, en Zhongwei, stad in de Ningxia Hui Autonome Regio. Sommigen spreken reeds van een spoorverbinding Shanghai-Parijs van 11.500 km die 53 miljard $ zou kosten en de vervoertijd van vracht zou inkorten tot 5 dagen, waar een schip er nu 40 over doet. Kazachstan maakte ook bekend een spoorlijn te willen aanleggen die Oost-Europa met West-China verbindt via Kazachstan, in plaats van over Rusland. De provincie Yunnan legt dan weer spoorwegen aan naar de ASEAN-landen: het gaat om 12 lijnen van 3.750 km voor een kost van 10 miljard $. Meest in het oog springend is een verbinding met Singapore over Bangkok, Kuala Lumpur en Hanoi.
Havens-Waterwegen
Chongqing ontwikkelt zich steeds verder als binnenhaven op de Yangtze. De Mekong (of Lancang) is maar beperkt bevaarbaar door zandbanken en stroomversnellingen. Er zijn plannen om deze weg te werken.
Luchtvaart
In de laatste zes jaar werd 10 miljard $ besteed voor luchthavens, en van nu tot in 2010 wordt nog eens 5 miljard uitgetrokken. De plannen voorzien de bouw van 37 nieuwe luchthavens en het moderniseren van 31 bestaande. Momenteel telt de regio 54 vliegvelden. Vooral het vliegveld van Kunming zit in de lift; het wil jaarlijks 60 miljoen passagiers aankunnen.
Milieu
In het milieu werd 25 miljard $ geïnvesteerd. Van de 40 miljoen ha nieuw aangeplante bossen was ervoorheen 5,6 miljoen ha landbouwland en 7,7 miljoen ha blote heuvels of onvruchbare grond. Op 20 miljoen ha werd begrazing verboden.
Alles bijeen groeiden de investeringen in het westen met 23 % jaarlijks en steeg het lokaal inkomen met 15 %.
Bron: Business Guide to West China, China Briefing, Dezan Shira & Associates