Mongools meer straks woestijn?
Indien geen doortastende maatregelen worden genomen dreigt het Wuliangsu-meer of Ulansuhai Nur, een van China’s grote meren aan de noordoever van de Gele Rivier binnen 10 tot 20 jaar tot woestijn te worden. Het meer dat onder de stad Bayannur valt, was vroeger 1200 km2 groot, 3 meter diep en bevatte 1,2 miljard m3 water. Nu is het ingekrompen tot 293 km2, 0,7 meter diepte en 300 miljoen m3 water. 2000 vissers moesten elders werk zoeken. Het meer is nu eerder een moeras, maar erger is nog mogelijk met woestijnvorming. Voor 2009 telde Bayannur maar een afvalbehandelingsstation en nadien werden in alle 7 districten dergelijke stations gebouwd die de vervuiling van de nijverheid verminderen. Naast de vervuiling door de nijverheid zijn pesticiden en kunstmest in de landbouw nog een groter probleem. Bayannur is sinds 2003 begonnen met het meer te verversen met water uit de Gele rivier. Al meer dan 700 miljoen m3 water werden aangevoerd. Experten vinden dat de stad niet voldoende middelen heeft om het probleem aan te pakken en pleiten voor een nationale strategie voor het te laat is (wantchinatimes)
MER-publicatie verplicht
De lokale milieubesturen hebben de opdracht gekregen om vanaf 1 september de milieueffectrapporten (MER) die ze hebben op hun website te publiceren. Dit komt er na recente milieu-incidenten en om meer het publiek te laten participeren. Tijdens het eerste semester heeft het milieuministerie 125 projecten goedgekeurd ter waarde van 687 miljard yuan en verwierp er 17.
Meer zure regen in Guangdong
Gedurende het eerste semester zag de provincie meer zure regen gedeeltelijk als gevolg van meer uitstoot door wagens. 5 steden en districten waren er erg aan toe: Shaoguan, Qingyuan, Foshan, Shenzhen en Shunde. De provinciale milieudienst vond dat 12 steden of meer dan de helft van de provinciale steden sterk verontreinigd zijn. Behalve meer auto’s blijken ook nog altijd de cementindustrie en de keramieknijverheid de vervuilers. Bij de rivieren is 8,1 % van alle rivierlengte vervuild. Plannen zijn in voorbereiding om deze schoon te maken.
Hanergy investeert in Qinghai
De privé-provider van duurzame energie Hanenergy heeft twee zonneprojecten gelanceerd in samenwerking met de provincie Qinghai. Het gaat om een firma van zonnepanelen op basis van dunne film en een PV-elektriciteitsstation. Enkel de firma vergt al een investering van 3 miljard yuan. Hanenergy zal ook investeren in Building Integrated Photovoltaic (BIPV) die het commercieel verbruik van zonne-energie promoot. Het was Hanenergy die vorig jaar met Q-Cells een deal afsloot om filiaal Solibro over te nemen die gespecialiseerd is in de dunne-film technologie. Vorig jaar leverden PV-systemen 1 GW elektriciteit in Qinghai, war 40 % uitmaakt van de capaciteit in China.
Suntech en Sinovel in turbulescenties
De groep Sinovel die de grootste bouwer is van windmolens zag zijn nettowinsten tijdens het eerste semester dalen met 96 % en dit tot 24 miljoen yuan. Het zakencijfer daalde met 42 % tot 3 miljard yuan. Vooral de terugval van de vraag en de scherpe prijsconcurrentie die de prijzen deed dalen zijn de oorzaken. China’s leidinggevende PV-firma Suntech ziet de schulden almaar toenemen. Een beursaandeel in de VS is nog 1 $ waard, verre van de piek die 90 $ beliep. De marktwaarde van de firma bedraagt nog 180 miljoen $ en vroeger 10 miljard$. Suntech zit momenteel met een schuldratio van 82 % en heeft voor 1,7 miljard $ leningen uitstaan bij de banken. Dit jaar zou Suntech 1,6 miljard moeten verdienen om de schulden af te betalen wat aanzien wordt als een onmogelijke opdracht.
Eerste koude metro
De CNR Changchun Railway Vehicles hebben een eerste metrostel vervaardigd dat onder vriestemperaturen kan rijden. De metrostellen zijn zo samen gesteld dat ze functioneren tot onder 38 graden. De metro zal het eerst ingezet worden in de noordelijke stad Harbin. Het gaat eveneens om de lichtste aluminium-metro die ooit in China is vervaardigd.
Aluminiumfabriek gesloten in Guangxi
Na vier jaar lekken vervuiling werd de Guangxi Huayin Aluminum Co gesloten en verplicht een boete van 100.000 yuan te betalen. De fabriek van 8,5 miljard produceert jaarlijks 1,6 miljoen ton aluminium. Het bedrijf startte in mei 2008 maar was niet in orde met de vergunningen. Vaak loont het in China om eerder een kleine boete te betalen dan de installaties in orde te brengen wat duurder uitvalt.
.