Volgens kenners bestaan er diverse verschillen tussen de Chinese en westerse markt in luxeproducten. Wat echter vast staat is dat de Chinese gebruikers en ontwerpers van luxeproducten aan het evolueren zijn van personen die passief trends ondergaan naar mede trendsetters.
Een recent rapport van Bain & Co stelde vast dat China de snelst groeiende markt is voor luxeproducten en de Boston Consulting Group voorspelt dat China de grootste markt er van zal zijn in 2015. Weliswaar vertraagt de groei momenteel en stellen sommige merken hun cijfers bij naar beneden. Toch is de trend niet gebroken en kenners zoals Frederic Godart in de South China Morning Post menen vijf trends te onderkennen die de markt veranderen. Vooreerst zijn de Chinese verbruikers veranderd van puur volgers van trends tot ontluikende globale smaakmakers. Terwijl de gemiddelde Europese en Amerikaanse gebruiker van luxeproducten 40 tot 45 jaar is, zijn de Chinese verbruikers twintigers of dertigers. In het westen betreft het vrouwen, in China zijn het mannen die domineren. Ten tweede hebben Chinese investeerders hun kunnen getoond door Westerse “slapende schonen” te verwerven en nieuw leven in te blazen. Als voorbeeld wordt modehuis Lanvin genoemd en het Parijse gebaseerde huis Sonia Rykiel. Ten derde wordt voorspeld dat de uitbreiding van Chinese merken grote mogelijkheid bezit. Als voorbeelden wordt sportkledijmerk Li Ning in de VS genoemd en Bosideng dat recentelijk een winkel opende in Londen. Toch moeten ze nog heel wat leren om te kunnen concurreren. Ten vierde heeft de uitbreiding van westerse luxe merken in China duidelijk de manier gewijzigd waarop deze zaken doen. De aankoop van Chinese merken als het in Hong Kong gebaseerde Shanghai Tang door Richemond opende de weg van opnemen van Chinese merken in brede westerse portfolio’s. De ontwikkeling van Shang Xia door Hermes en de opening van een winkel in Parijs toont aan dat deze opname en verdere ontwikkeling succesvol kan zijn. Tenslotte laat een nieuwe golf van Chinees creatief talent een indruk op westerse mode in het algemeen en zijn kern de Parijse mode in het bijzonder. Twee Chinese ontwerpers, Ling Liu en Dawei Sun leiden het creatief team van Cacharel. Masha Ma heeft in Parijs een lijn ontworpen die goede kritieken kreeg. Fascinerend is dat ze verschillende culturele tradities mengen. Nog vele acquisities van Chinezen in het westen zullen volgen. Toch hebben de Chinese merken nog een zekere tijd nodig om met de westerse collega’s te concurreren vooral in de rijpe markten. Maar dat de Chinese verbruikers het potentieel in zich dragen om van volgelingen tot leiders te worden, staat volgens kenners vast.
Bron Frederic Godart assistent prof aan Insead Zakenschool met campussen in Parijs, Singapore en Abu Dhabi in SCMP