Na Googles aankondiging te vertrekken uit China was het lang stil wegens het verpletterend overwicht van Baidu. In februari kwam er terug leven in de zoekmarkt en dit door een reeks diverse initiatieven, niet in het minst Alibaba’s nieuwe zoekmachine die op e-commerce is afgesteld.
Na de aankondiging van Googles vertrek uit de Volksrepubliek steeg het aandeel van Baidu tot 72 % van de zoekmarkt die 28 miljard waard was vorig jaar, zowat een stijging met de helft. Tweede in de top stond Qihoo360 met 10%, Sogou was derde met 8 %, Google volgde pas op vier met 4,8% en Soso besloot de top 5 met 3,5 %. Qihoo360 trad pas de zoekmarkt binnen tijdens het derde kwartaal, maar profiteert van haar grote klantenbasis als gratis beveiligingssoftware. Vooral een nieuwe generatie van zoekmachines zit er aan te komen. Februari was dan ook een vrij levendige maand op het zoekfront.
- Vooreerst ging Alibaba’s operating – en zoeksysteem Aliyun online. Jack Ma was al langer op zoek naar een zoeksysteem dat specifiek gericht is op e-commerce met zijn diverse categorieën en producten. Jack Ma vond dat de huidige zoekmarkt daar nog te weinig was op afgestemd. Als hij er in slaagt zijn talrijke klanten ook via Aliyun te laten zoeken, zou dit tot een hertekening van het landschap kunnen leiden.
- Microsoft Bing kondigde van zijn kant een verandering van strategie aan waarbij het zich meer specifiek gaat richten naar Chinese klanten die in het Engels willen zoeken. Volgens Microsoft wil 80 % van de Chinese surfers zoeken in het Engels en 16 % vrij frequent. Microsoft wil ook vertalingstools naar het Engels introduceren en samenwerken met lokale zoekmachines die resultaten in het Engels aanbieden.
- Qihoo360 werkt dan weer met de staatszoekmachine Jike die beschikt over de databank van de State Food and Drug Administration. De gegevens uit deze databank zullen geïmporteerd worden in de antwoorden van Qihoo360. Naar verluidt is dit gericht tegen valse medische reclame op Baidu. Daarnaast zijn er nog geruchten dat Sogou Soso zou verwerven en dat Baidu de UC-webbrowser zou kopen.
- Na jaren van onderzoek zal Zhongsou haar “zoeksoftware van de derde generatie” uitrollen ondersteund door een marketingcampagne. Het zoeken met de nieuwe technologie wordt verbreed van zoeken op woorden tot zoeken naar kennis die telkens wordt bijgewerkt.
Dit jaar riskeert een stuk levendiger te zijn dan het vorige. De sector kent nu machines die zoeken in sociale netwerken, zoeken naar kennisverwerving, zoeken naar zaken…De zoekmachines worden dus veelzijdiger en daar wordt ook de verbruiker beter van.
Bron: http://en.ce.cn/Insight/