Jan-Feb: meer winsten
De nijverheidswinsten stegen gedurende de twee eerste maanden met 17% tot 709 miljard yuan Aldus officiële statistieken. De winstgroei begon al in december. Vorig jaar waren die vrij bescheiden met 5,3 %. Elektriciteit, staal en petroleum zijn verantwoordelijk voor de helft van de winstgroei. Ook de HSBC-purchasing managersindex wijst op een versnelling van de activiteiten in maart na de daling wegens het Nieuwjaar verlof.
Banken: minder winstgroei
De Agricultural Bank of China boekte vorig jaar “maar” 10 % meer winst en de Bank of China maar 12 % en bij de China Construction Bank bedraagt het cijfer plus 14%, de flauwste percentages sinds jaren zo meldt The Wall Street Journal. De grootste bank Industrial and Commercial Bank of China (ICBC) zag een netto winstgroei met 14,5 %. De mindere winstgroei wordt toegeschreven aan meer marktgerichte intrestvoeten. Toch stonden begin 2013 stonden vier Chinese en vier Amerikaanse banken in de werelddtoptien . De totale waarde van die Chinese banken was 706 miljard dollar, die van de vier Amerikaanse 620 miljard.De Chinese ICBC is de grootste bank ter wereld. De motor achter die sterke Chinese banken is het spaarwezen. Chinezen hadden einde 2010 voor liefst 3.621 miljard dollar bijeengespaard, tegen 1.838 miljard voor de Amerikanen. Inkomsten van de banken, activa, beurswaarde en winsten groeiden stuk voor stuk veel sneller in China dan in de VS. ICBC bijvoorbeeld is al actief in 39 landen en heeft buitenlandse activa voor 170 miljard dollar.
Scheepsbouw in woelig water
De winsten van de twee grootste scheepsbouwers tuimelden vorig jaar. China CSSC Holdings Ltd de beursarm van de grootste China State Shipbuilding Corp zag de nettowinst maar toenemen met 1 % terwijl Guangzhou Shipyard International een achteruitgang optekende met een 98 % cijfer. Vooral het laatste kwartaal was desastreus. Volgens gegevens van het ministerie daalden de orders vorig jaar met 21 % en de nieuwe orders met 43%. China Daily
Verscheping eveneens
China COSCO ’s lands grootste shipping bedrijf kijkt aan tegen een verlies van 1,54 miljard $, terwijl dat het jaar voordien 1,68 miljard $ bedroeg. Voorzitter Wei Jiafu plant een uitgebreide herstructurering die onder meer voor 4,3 miljard activa zou verkopen aan moedermaatschappij China Ocean Shipping groep.
Ook winst luchtvaart duikt
De winsten van de luchtvaartmaatschappijen daalden voor een derde jaar op rij. China Easterns winsten daalden met min 29 % het minst, bij China Southern was het min 48% en Air China min 33%. De maatschappijen wijzen naar de globale economische zwakte en de hoge brandstofprijzen. Voor dit jaar zouden deze prijzen hoog blijven zo wordt verwacht. Ook de concurrentie speelt de maatschappijen parten en dit vooral bij China Southern. Toch blijft er nog 5% winst over bij Air China en 2,5% bij China Southern terwijl in andere Aziatische landen 2 % normaal is. De Chinese maatschappijen profiteren vooral van een toename van de trips naar het buitenland met 18%. (China Daily)
Meer Chinese merken bekend
Volgens het ministerie van Industrie behoren 220 Chinese merken in 550 categorieën tot de eerste in de wereld. Verbetering in technologie en eliminatie van ouderwetse productielijnen droegen hiertoe bij evenals faseringen. De graad van industriële concentratie bij de top 10 spelers in de sectoren autobouw ligt op 87%, staal 49%, scheepsbouw 47% en cement 26%. O&O bij grote firma’s bedraagt 5,7% van hun inkomen.
Meer export uit Guangdong naar Afrika
Tijdens de eerste twee maanden steeg de uitvoer van Guangdong naar Afrika met 23% tot 2,3 miljard $ en de import groeide zelfs met de helft tot 5,1 miljard $. Zuid-Afrika, Nigeria en Egypte behoren tot de 3 grootste handelspartners van de provincie waarbij Zuid-Afrika zelfs 70% voor zijn rekening neemt. Meest geëxporteerd zijn machines, ICT-producten en textiel en meubels. Bij de invoer betreft dit grondstoffen, petroleum, diamanten, hout en landbouwproducten. China Daily
Prognoses staalproductie
De Chinese Nationale Ontwikkelings-en Hervormingscommissie voorziet dat de staalproductie in het land in 2013 met 30 miljoen ton zal stijgen tot 746 mljoen ton.Die prognoses is erg matig en vertaalt een bescheiden groei van de vraag in China en in de wereld. Voor die 30 miljoen staal zal 50 miljoen ton extra ijzererts nodig zijn. De productie daarvan zal 20 miljoen ton verhogen in China, en 100 miljoen in Brazilië en Australië. Er dreigt dus een grote overcapaciteit aan ijzererts. (Bron: Caixin)