Tim Cook, de algemene directeur van Apple, heeft zijn verontschuldigingen aangeboden aan de Chinese consumenten omdat de afdeling reparatie de indruk had gegeven de klanten in de Volksrepubliek neerbuigend te behandelen.
Al twee weken voeren de media, samen met de Consumentenbond, een campagne waarin ze het bedrijf beschuldigen van arrogantie en hebzucht. Het was vooral bij de reparaties dat dit tot uiting zou gekomen zijn. Cook heeft dan ook beloofd dat deze afdeling beter werk zal leveren als er iets stuk is aan de iPhone 4 of de iPhone 4S. De klanten zullen betere informatie krijgen over de garantiebepalingen, die even goed zullen worden gemaakt als in andere landen. Het bedrijf had 2.170 klachten gekregen, waarvan een kwart de service na verkoop betroffen. Dat zou vergeleken met de concurrentie nogal hoog zijn. Met zijn 11 grote eigen winkels en 17.000 andere winkels die zijn producten verkopen doet Apple het normaal gesproken niet slecht in de Volksrepubliek. China zal binnenkort Noord-Amerika als voornaamste inkomstenbron van het bedrijf overtreffen. Het zijn vooral de officiële media die af en toe erg kritisch zijn tegenover de al of niet vermeende houding van superioriteit die westerse multinationals aannemen tegenover het Chinese publiek. Ook woordvoerders van McDonald’s, Carrefour en KFC hebben zich al moeten verontschuldigen voor wanpraktijken. De website van Apple bevat nog geen Engelse vertaling van de verklaring. De iiMedia Research Group heeft uitgezocht dat, wat smartphones aangaat het succes van Apple moet worden gerelativeerd. Het heeft 7,7% van die markt tegenover de 22,5% van Samsung en de 10% van Lenovo en drie andere binnenlandse merken. Vorig jaar werden in China 169 miljoen smartphones verkocht, aldus nog iiMedia Research Group.
Bronnen: BBC, Xinhua
Het zou vanuit consumenten oogpunt goed zijn als grote staatsbedrijven als Sinopec en China Mobile op dezelfde manier worden aangepakt.