China heeft een driejarenplan om het IT-verbruik te stimuleren. Alibaba sluit een deal met Shanghai en is van plan de Hemaketen uitgebreider en beter te maken. Foxconn gaat te Zhuhai een chipsfabriek bouwen. Er zijn nationale richtlijnen voor zelfsturende auto’s en een sub comité voor het gebruik van big data in de gezondheidssector. JD.Com wil haar logistiek afsplitsen en we hebben deze week het nieuws rond Tencent afgesplitst.
Het ministerie van Industrie en IT heeft samen met
de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie
een driejarenplan opgesteld om het verbruik van IT te stimuleren. Tot
2020 zou de sector jaarlijks met 11% moeten groeien om 6000 miljard
renminbi te bereiken. Dan zouden 98% van de dorpen verbonden moeten zijn
met het 4G-netwerk. Het actieplan benadrukt vier subsectoren: nieuw
IT-aanbod, informatiediensten, het opbouwen van het verbruik en de
verbetering van de zakelijke IT-omgeving. Het document hoopt eveneens
het individueel en collectief verbruik van IoT diensten aan te moedigen,
slimme apparaten waarbij AI-aangestuurde en ook industriële uitrusting
zoals hightech schermen en componenten voor autonome voertuigen.
Technode
Ook Shanghai maakt deal met Alibaba
In navolging van Hongkong sluit nu ook Shanghai een digitaliseringsovereenkomst met
Alibaba.
Bedoeling is de metropool vooraan te plaatsen in de open deur politiek
en ook de coördinatie te verbeteren met de buurprovincies.
Partijsecretaris Li Qiang wil Alibaba steunen bij de industriële
ontplooiing en de promotie van innovatieve zakenmodellen op het gebied
van internetfinanciën, nieuwe kleinhandel en slimme stedentechnologie.
Voorzitter Jack Ma zei dat zijn firma nieuwe business, technologie,
producten en modellen naar Shanghai zal brengen. Meer concreet zal de
bouw van Alibaba’s Hongqiao transportcentrum versneld worden uitgebouwd
evenals het hoofdkwartier van
Alipay en het platform voor vermogensbeheer
Ant Fortune.
Alibaba beloofde te Shanghai de diensten te verbeteren die 70% van de
economie uitmaken. Digitale middelen zullen aangewend worden voor nieuwe
kleinhandel, slimme logistiek en milieubeheer in de delta van de
Jangtse
China Daily
Meer Hema’s, meer verse waren
De Alibaba winkelketen
Hema Fresh breidt uit. De keten
die twee jaar terug in Shanghai startte plant winkels in alle
eersterangs- en tweederangs steden om zo 300 miljoen consumenten te
bereiken. Daarnaast heeft Hema partnerschappen afgesloten met 500
verkopers waar onder ook productiebases van landbouwproducten. Het
programma ‘dagelijks vers’ zorgt er voor dat er elke dag vers vlees en
verse melk aangevoerd wordt uit Yunnan, Hubei en Shandong. Volgens CEO
Hou YI zijn de typische Hema klanten consumenten die gemiddelde- of
hoger verdieners zijn en eerder op dagelijkse basis naar de supermarkt
komen dan éénmaal per week. Hou Yi wil ook dat op maat gemaakte goederen
binnen 3 jaar voor de helft instaan van de verkochte waren en ook dat
verschilt van de supermarkt.
China Daily
Foxconn wil chipsfabriek te Zhuhai
Foxconn heeft vorige donderdag met de stad Zhuhai een contract getekend voor de bouw van een chipsfabriek. Het contract met Zhuhai voorziet eveneens de ontwikkeling van projecten die in verband staan met het industrieel internet. De strategische samenwerking met Zhuhai komt enkele weken nadat de groep de eerste steen legde van een bedrijf voor vlakschermen in Wisconsin. Zoals bekend is de chips productie een zwak punt voor China dat vorig jaar voor 260 miljard $ moest invoeren.
SCMP