Reisbureaus mogen klanten niet langer ‘verplichten’ om te gaan winkelen. Wie de nieuwe regels overtreedt riskeert hoge boetes. De maatregel lokt gemengde reacties uit.
Tegen onaangename verrassingen
Een reisbureau kan vanaf vandaag boetes krijgen tot 300.000 yuan (36.000 euro) als het toeristen op een of ander manier dwingt om uitbundig te gaan winkelen tijdens een tour of trip. Het is de gewoonte geworden dat de agentschappen het effect van de prijzenslag op hun winsten indirect op de toeristen verhalen. Die boeken een reis tegen een onmogelijk lage prijs, maar worden vervolgens in situaties gebracht waardoor ze wel veel geld moeten uitgeven in allerlei winkels. De bus stopt een tijdlang bij winkelcentra of de gids zet extra activiteiten en uitstapjes op het programma met aanlokkelijke of moeilijk te weigeren aanbiedingen. Reisorganisatoren en gidsen strijken vervolgens commissie op van de handelaren. Een andere praktijk die de uitgaven van de klanten laat oplopen is die van de fooien. Gidsen pressen de reizigers vaak om een extra beloning waarmee ze hun loon moeten aanvullen. Aan deze vreemde praktijken, die zorgen voor veel irritatie en voor incidenten, moet nu een einde komen. De toeristen krijgen duidelijk het recht om alle activiteiten waar ze niet om hebben gevraagd of waar ze geen zin in hebben te weigeren.
De gevolgen nu en straks
Veel reisagentschappen hebben nu hun producten duurder gemaakt. De kleine ondernemingen klagen dat dit voor hen het einde betekent. Het feit dat het aantal boekingen voor deze vakantieweek, die is begonnen met de Nationale Feestdag gisteren, beduidend lager ligt dan gewoonlijk zou volgens sommige al te maken hebben met die hogere prijzen. De reglementering moet op lange termijn de toeristen beschermen voor de uitwassen van een prijzenoorlog die steeds smeriger dreigde te worden. De reisondernemingen zullen nu klanten op andere manieren moeten lokken, door een betere service te bieden of een aantrekkelijker en interessanter programma: ook hierdoor zou de ingreep gunstig kunnen uitpakken. In de eerstkomende tijd valt er van sommige klanten wel een negatieve reactie te verwachten. Sommige bedrijven vervallen nu immers in het andere uiterste. Een website waar je rondreizen kunt boeken laat nu voor zijn populairste product, een vierdaagse toer van Nanjing naar Hongkong, meer dan 4000 yuan betalen, in plaats van 2500 yuan. Ondernemingen die reizen naar Zuid-Korea, Hongkong en Thailand aanbieden zouden hun prijzen verdubbelen. Sommigen in de landen of regio’s van bestemming zullen daar uiteraard niet blij mee zijn. Insiders van de toeristenindustrie willen echter die kortetermijneffecten relativeren: “de klanten betalen nu vooraf wat ze anders tijdens de reis aan extra’s zouden uitgeven”.
Niet zo, maar zo
Ook voor de toeristen zelf is er een nieuwe set regels, gedragsregels. Een gids voor hoe het hoort in het buitenland en voor wat je kunt doen om de inwoners van specifieke landen die je bezoekt voor je in te nemen is ook gisteren uitgekomen. Zo leer je bijvoorbeeld dat je in India iemand niet met de linkerhand moet aanraken of dat mensen in Hongkong het fijn vinden als je je niet luidruchtig en wel beleefd opstelt en je houdt aan het politiereglement dat roken in ruimtes met airco verbiedt. De bedoeling is de Chinese toeristen als ambassadeurs van hun land beter uit de hoek te laten komen. Dat zal waarschijnlijk ook beter lukken als ze geen ruzie maken op straat over fooien of gedwongen shopping. Misschien zijn de twee reglementen daarom wel op dezelfde dag gepubliceerd.
Bronnen: Xinhua, South China Morning Post
Heel goed. Het was af en toe hemeltergend als je met een tourbus weer werd gedropt in the middle of nowhere waar alleen een toeristenbazaar was.