Het Hongkoudistrict wil het centrum worden van de shippingnijverheid in Shanghai. Daarvoor wordt een project van 3,66 km² uitgewerkt op de Noord-Bund met een complex van kantoorgebouwen, hotels, winkels en een terminal voor cruiseschepen van 400.000 m², waar vier grote schepen terzelfder tijd kunnen aanleggen.
De eerste fase van het project met de terminal voor cruiseschepen werd in augustus afgewerkt. De tweede fase, met klemtoon op het Shanghai ‘International Shipping Service Center’, is in opbouw en wordt afgewerkt in fasen die twee jaar in beslag zullen nemen. Een derde fase gaat over de herhuisvesting van bewoners en de bescherming van erfgoed.
Bestuurder Yu Beihua van het district Hongkou legt uit dat in de tweede fase gefocust wordt op de ontwikkeling van de cruisenijverheid. Gedurende de eerste helft van het jaar gebruikten 80.000 passagiers de terminal. Ervaring wijst uit dat cruisetoerisme aanslaat bij een bevolking met een inkomen vanaf 8000 $ en Shanghai bevindt zich boven de 10.000 $ gemiddeld. Met de Expo 2010 volgend jaar verwacht Yu 300.000 passagiers.
Volgens vicedirecteur Li Li van de Noord-Bund trekt de lokale regering 6 miljard yuan uit voor het 800 meter lange dok voor de cruiseschepen. Met dit als basis wordt nadien de dienstensector aangewakkerd. Het district op de oostelijke oever van de Huangpu heeft reeds 2400 shipping- en logistiekfirma’s aangetrokken om er hun hoofdzetel te vestigen, en 30 miljoen wordt gespendeerd om er nog meer te lokken. Daarnaast zal Hongkou worden gepromoot als Shanghais gouden driehoek die ligt tussen de financiële Lujiazui zone en de commerciële zone met Bund en Nanjinglu. Wanneer het ‘International Shipping Service Center’ af is, wordt verwacht dat ook de ‘Shanghai Shipping Exchange’ ernaar verhuist. Lokale shippingfirma’s dragen tot 18 % bij van de districtsbelastingen en verwacht wordt dat dit cijfer stijgt tot ruim 25 % in 2015.
Lees ook artikel over langetermijnplannen Shanghai