"In EU 5800 banen min bij Airbusgroep, geen ontslagen in China"

De Airbus-groep moet herstructureren. In China gebeurt dit door een herstructurering zonder banenverlies. In Europa zullen tegen eind 2016 5800 banen sneuvelen in de defensie –en ruimtevaartafdeling, aldus China-baas Laurence Barron in een verhaal door China Daily.
airbushelisBegin 2013 benoemde Airbus Laurence Barron tot voorzitter van European Aeronautic Defence and Space Company China. Dit is de moedermaatschappij van Airbus, Eurocopter en de minder bekende ruimtevaart- en defensietechnologieproviders Astrium en Cassidan. Sinds 1 januari veranderde EADS de naam in Airbus-groep in de hoop haar globaal profiel te verbeteren. De groep wil ook haar ruimtevaart- en defensieactiviteiten in 1 divisie combineren: “Airbus Defense and Space”. De helikoptertak krijgt als nieuwe naam Airbus Helicopters terwijl de eenheid commerciële luchtvaart de naam Airbus behoudt. Volgens Barron is het de bedoeling de organisatie eenvoudiger te maken enerzijds en de efficiency te verbeteren evenals de kosten te verminderen anderzijds. De voornaamste katalysator van de herstructurering was het stagnerend of zelfs dalend defensie-en ruimtevaartbudget in Europa waardoor de onderneming verplicht wordt meer te focussen op exportmarkten.
De herstructurering zal resulteren in 5800 banen minder bij de defensie- en ruimtevaart afdeling en op het hoofdkwartier. In China zullen geen banen verloren gaan. De burelen voor de afdelingen helikopters en defensie/ruimte verhuizen midden dit jaar van het centrum naar de Airbus campus nabij de Beijing luchthaven. De 3 afdelingen zullen er gemeenschappelijke diensten delen als financies, HR en communicatie. Barron is overigens al 4 jaar bezig met het verhuisproject.
Helikopterhoop

barron

Voorzitter Airbusgroep China Barron


Airbus draagt voor 70 % bij tot het groepsinkomen globaal gesproken, maar in China bedraagt dit cijfer zelfs 97%. De helikoptermarkt staat nog maar in de kinderschoenen in China. De afdeling defensie en ruimtevaart worden sterk gehinderd door het EU-wapenverbod aan China en door de controle op de technologische export. Barron verwacht echter dat de helikoptermarkt er van de grond komt zoals de vliegtuigen deden gedurende het laatste decennium. Momenteel hebben de Chinese vliegtuigmaatschappijen 1000 Airbusvliegtuigen, de helft van het totaal aantal.
Tot nu toe werden maar 180 helikopters verkocht in het land, maar het vrijmaken van de vliegruimte op lage hoogte in november opent perspectieven, onder meer in de sectoren toerisme en offshore olie- en gasontginning. Momenteel telt de burgerluchtvaart nog geen 300 geregistreerde helikopters en de verwachting is dat dit er binnen 10 jaar 1500 worden, aldus vice algemeen manager Xia Qunlin bij Avicopter.
Bron: China Daily

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *