De luxe-industrie verkocht het afgelopen jaar duidelijk minder, als gevolg van de officiële campagne voor grotere soberheid. Veel grote banketten van de staatsondernemingen met nieuwjaar zijn afgelast en de gelauwerde werknemers gaan met een meer bescheiden cadeau naar huis.
Volgens het rapport van Hurun over ‘de rijken in China’ verminderden de uitgaven voor luxeartikelen in 2013 voor het derde jaar op rij en dit met 15%. De uitgaven voor geschenken aan particulieren daalden zelfs met een kwart. Uitgever Hoogewerf van het rapport van Hurun stelt dat dit jaar de verkoop van traditionele luxeartikelen als leder, uurwerken en accessoires zal stagneren of achteruit gaan terwijl het verbruik van andere waren die ook als luxe gelden, zoals bijzondere theesoorten, gezondheidsproducten en traditionele inktschilderijen blijft groeien. De rijken kopen nu eerder luxegoederen voor zichzelf dan als geschenk.
De daling valt samen met de officiële campagne tegen corruptie en cadeaus. Dit wordt dan weer omzeild door 40% meer reizen en inkopen te doen in het buitenland. Daarbij stoot Australië Frankrijk van de troon als voorkeurland. Volgens het rapport denkt tussen een derde tot twee derden van de rijken er aan om China te verlaten, zij het dat ze hun nationaliteit willen behouden. Het rapport is gebaseerd op antwoorden van 393 miljonairs met een minimumvermogen van minstens 10 miljoen yuan
Eindejaarsbanketten
Traditioneel vieren de Chinese bedrijven tijdens de laatste maand van het jaar de prestaties van het bedrijf waarbij ze personeel en goede klanten danken. Veel grote staatsondernemingen organiseerden in het verleden grote banketten in vijfsterrenhotels met modieuze geschenken voor waardevolle medewerkers. Dit jaar blijken de grote staatsondernemingen weinig te vieren en de geschenken veranderden van MacBooks, IPads en IPhones naar chocolade, doeken en zelfs tandpasta. Een medewerker van een staatsbank vertelde Xinhua dat zijn bank voor het eerst sinds jaren geen jaarlijkse conferentie hield. Sommige bedrijven hielden in het verleden zelfs hun jaarlijkse conferenties in meer exotische provincies. In schrille tegentelling tot de staatsbedrijven houden welstellenbde privebedrijven als Tencent en Qihoo wel degelijk nog de jaarlijkse bijeenkomst waarbij met dure geschenken naar het personeel gegooid wordt.
In Sjanghai daalde het aantal banketten met de helft aldus Jin Peihua van de Shanghai Restaurant and Cooking Association. Ook in Beijing viel het doek over de lucratieve periode waarin niet naar prijs werd gekeken. Nu wordt wel op de centen gelet, aldus een hotelmanager. Twee jaar geleden mocht een tafel 7.000 tot 8.000 yuan kosten, dit jaar kost ze minder dan 1.000; er wordt bezuinigd en bovendien aan groepskoop gedaan. Hotels worden verplicht alternatieve activiteiten te ontwikkelen zoals huwelijksbanketten, promotietoers en investeringsactiviteiten.
Bron China Daily, Global Times