Media en waarnemers zien Chinese spelers wel degelijk overal opduiken in Brazilië. Niet de voetballers, maar de ondernemingen. De vraag is welke resultaten ze zullen behalen.
Chinese voetbalfans vrezen dat een deelname van het nationale team aan een WK er ook in de volgende jaren niet inzit. Volgens Xinhua vertellen ze in China het volgende grapje. Van een toverfee mogen de Chinezen een wens doen. Sommigen vragen om een duurzame wereldvrede. De fee reageert enigszins wanhopig op een dergelijke onmogelijk te realiseren wens. Voetbalfans vragen dan ‘kunt u ons nationale elftal naar het WK krijgen?’, waarop de fee: ‘zullen we het toch nog eens over die wereldvrede hebben?’ De media, die niettemin op verdienstelijke wijze het WK coveren, kunnen gelukkig hun tevredenheid laten zien over Chinese ondernemingen die op allerlei manieren bedrijvig zijn op en rond het grote voetbalfeest. Ook internationale waarnemers is dat niet ontgaan. Een naam springt eruit, die in de Chinese karakters, die kijkers over de hele wereld regelmatig op de elektronische reclameborden rond de velden zien verschijnen.
Eerst zijn er de firma’s die in China zelf winst gaan maken: de grote video website, Leshi, die zijn inkomsten uit reclame zal zien stijgen en China Central Television, dat het exclusieve recht heeft verworven om alle wedstrijden uit te zenden. Dan komen de honderden bedrijven en bedrijfjes die mascottes, souvenirs, modellen van de wereldbeker en meer dan 400 van de andere producten en prullaria maken waar consumenten in alle landen mee bestookt worden. Een van die Chinese bedrijven produceert de officiële wedstrijdbal, de Brazuca, een ander de nationale vlaggen die in de stadia wapperen. In zekere zin speelt China, dat Brazilië met voetballen niet heeft gehaald, elke dag bij alle wedstrijden toch een beetje mee.
Groen China
China loopt mondiaal voorop bij de groene, duurzame productie. Dat is te zien aan in het oog springende contracten die Chinese bedrijven hebben weten te bemachtigen voor emissievrij vervoer voor spelers en fans tussen steden, voetbalvelden en luchthavens. De bekendste naam in het WK-succes van de Chinese groene sector is Yingli Green Energy Holding Co Ltd, dat zonnepanelen mocht installeren in een groot aantal stadia en systemen voor zonne-energie die niet zijn aangesloten op het elektriciteitsnet. Yingli is ook het Chinese merk dat tijdens de wedstrijden op de elektronische reclamepanelen rond het veld verschijnt naast de overbekende andere wereldmerken. De reclamespots zijn in het Chinees om de Chinese identiteit te doen uitkomen en om de Chinese consumenten aan te spreken. Het bedrijf streeft verder tijdens het WK naar een CO2-neutrale voetafdruk voor al zijn advertentieactiviteiten en die van zijn werknemers in Brazilië. Samen met het onafhankelijke milieuagentschap ClimatePartner zal het ook onderzoeken of dat streefdoel is gehaald en daarover publiek verslag uitbrengen.
Resultaatvoetbal?
De analisten van Moody’s en andere bureaus beweren dat de Chinese economie meer van het WK zou kunnen profiteren dan die van Brazilië zelf. Chinese waarnemers zeggen dat dit niet kan, omdat de meeste van de Chinese bedrijven die actief zijn op het WK productiebedrijven voor multinationals zijn. Zo heet de Brazuca die in Shenzhen is gemaakt eigenlijk voluit de Adidas Brazuca. De ervaring leert dat het overgrote deel van de winsten naar het niet-Chinese moederbedrijf gaan. Xinhua hoopt dat China zijn economie zal kunnen herstructureren en zijn technologische en innoverende kant nog meer zal ontwikkelen. Dan pas zal het land ‘een echte industriemacht zijn met complete en competitieve productieketens’. Yingli lijkt soms goed op weg om nu al zo’n wereldmerk te worden. Het was ook al aanwezig op het WK van 2010 in Zuid-Afrika. Maar in dit geval vragen sommigen zich af of de gok voor het bedrijf van zonnepanelen niet te groot is. Yingli heeft miljoenen moeten betalen om het toernooi mee te mogen sponsoren. Hoeveel is niet bekendgemaakt en er doen de meest uiteenlopende gissingen de ronde. Zullen de baten uiteindelijk groter zijn dan de kosten? In elk geval zorgt dit bedrijf samen met de anderen ervoor dat China meedoet met een evenement waar wereldwijd belangstelling voor is.
Bronnen: China Daily, Xinhua, environmentalleader.com, wantchinatimes.com, ejinsight.com