Het outsourcen of uitbesteden van diensten groeide in China van januari tot maart 2014 met 40%. Aangenomen wordt dat dit een groeisector wordt, zij het dat het land hierin India moet laten voorgaan.
Volgens de statistieken van het ministerie van Handel tekende China van januari tot eind mei voor meer dan 65.000 outsourcing contracten en dit ter waarde van $ 40 miljard, een verhoging met 43%. De waarde van de uitgevoerde contracten groeide met 37%. Onder deze contracten zijn de internationale contracten goed voor $ 27 miljard en ook deze groeiden met een derde. Dit staat in schril contrast met de cijfers van buitenlandse handel die tijdens dezelfde periode wat daalde. De dienstensector die al de grootste sector geworden is, neemt dus het initiatief ook qua groei.
Het twaalfde vijfjarenplan voorziet 40% jaarlijkse aangroei van de uitbestedingssector. Volgens gegevens van China Service Outsourcing Research Center hebben 115 steden al outsourcingsdiensten. Tijdens het eerste kwartaal van 2014 telde het land 160 zones voor uitbestede diensten, meer dan 25.000 ondernemingen met meer dan 5 miljoen personeel. Het patroon van de sector lijkt vrij volledig; 53 % betreft offshore information technology outsourcing; 32% is knowledge process outsourcing en 14% gaat om business process outsourcing. IT domineert dus, zij het dat knowledge process outsourcing zoals in de geneesmiddelen en biotechnologie sterk stijgt. Volgens directeur Qian Fangli van het China Service Outsourcing Research Center verbetert het professioneel niveau van de bedrijven voortdurend, is de structuur voortdurend verbeterd en breekt een nieuwe periode aan in de nijverheidsontwikkeling. Toch heeft China nog een lange weg af te leggen, vergeleken met India. Volgens gegevens uit 2013 was de outsourcing in India goed voor $ 84 miljard en komt China op de tweede plaats met $ 24 miljard. Daarenboven bezitten andere Aziatische landen ten aanzien van China een kostenvoordeel dat tot 50% kan oplopen.
Uitdagingen
Toch wordt de sector geconfronteerd met uitdagingen. De coördinatie tussen het binnenlandse outsourcen van diensten en de nijverheidspolitiek moet versterkt worden want de binnenlandse vraag naar business outsourcing ligt achter, aldus Ren Hongbin van het ministerie van Handel. Uit een rondvraag bij de ondernemingen blijkt dat 73% het gebrek aan talent als het grootste probleem bestempelt. De helft vindt het aantrekken van gekwalificeerd personeel moeilijk en het gemiddeld gebrek aan het nodige talent beloopt een kwart.
Vergeleken met India dat hoofdzakelijk afhankelijk is van de offshore markt, heeft China als voordeel dat het kan steunen op een grote binnenlandse markt. Multinationale bedrijven verkiezen vaak een partenariaat met een Chinees bedrijf in uitbesteding om zowel de binnenlandse als buitenlandse markt te kunnen bespelen. Positief is ook dat de uitbestede diensten in China ondertussen betrekking hebben op alle segmenten van de keten en niet louter op fabricage. Het land dat dus de technologische ladder opklimt, kijkt met vertrouwen de toekomst tegemoet.
Bron ce.cn