Buitenlandse dranken verliezen marktaandeel
De tijd dat buitenlandse dranken synoniem waren van kwaliteit of luxe, lijken voorbij. Volgens een studie van Bain en Kantar Worldpanel verliezen buitenlandse merken marktaandeel ten voordele van de Chinese. Tussen 2011 en 2014 verloren 60 % van de meest gangbare consumptiemerken terrein. Vooral de cosmetica, verzorgingsproducten en frisdranken incasseerden klappen. Buitenlandse merken van koekjes en shampoo echter gaan vooruit. Bij de Chinese producten die in trek zijn horen Wahaha Kvass ( de Chinese Coca-Cola), Pechoin en Proya en de fruitsappen Huiyuan.
Japanse investeringen dalen
Volgens cijfers van de Japan External Trade Organization daalden de Japanse investeringen in China met 32% vergeleken met 2013 terwijl de investeringen in ASEAN meer dan verdubbelden. Sinds 2013 investeert Japan meer in ASEAN dan in China. Favoriete bestemmingen blijven de VS, Europa gevolgd door ASEAN en daarin Thailand, Indonesië, Singapore en Vietnam. Een recordlaagte van 54% van de Japanse bedrijven wil nieuwe zaken in China opstarten aldus JETRO die meer dan 3700 antwoorden kreeg op zijn bevraging.
Zhongguancun breidt uit buiten Beijing
De hoofdstedelijke technologische zone Zhongguancun gaat uitbreiden buiten het hoofdstedelijk gebied. Met de Tianjin Economic Development Zone werd een akkoord gesloten om in de Binhai New Area een Zhongguancun Science and Technology Park uit te bouwen. In de voorbije 20 jaar hebben zich in Zhongguancun Beijing 20.000 ondernemingen geregistreerd met een totaal inkomen van 2500 miljard yuan. Het nieuwe initiatief past in de groeiende samenwerking tussen Beijing, Tianjin en Hebei
China krijgt ongelijk van WTO in zeldzame aardmetalen
De Wereld Handels Organisatie (WTO) heeft China in het ongelijk gesteld betreffende beperkingen op uitvoer van zeldzame aardmetalen. China levert 90 % van deze zeldzame aardmetalen. China zal de uitspraak verder bestuderen en denkt dat dit de uitdagingen voor het milieu nog zal doen toenemen. Een andere gedachte is te gaan naar beperkingen op de productie, eerder dan op export. China Daily
Export toegenomen
De export van China is in juli veel sterker toegenomen dan verwacht en het handelsoverschot bereikte die maand een nieuw recordniveau, blijkt uit douane-cijfers De Chinese export nam met 14,5 procent toe in vergelijking met een jaar eerder. In juni steeg de uitvoer van China nog met 7,2 procent De export van China naar de Europese Unie ging met 17 procent omhoog en de uitvoer naar de Verenigde Staten met 12,3 procent. Vooral de uitvoer van de privébedrijven steeg. De import van China daalde echter vorige maand met 1,6 procent. Het overschot op de handelsbalans van China kwam in juli uit op 47,3 miljard dollar, in juni was dit 31,6 miljard dollar. ANP / RTLZ
Vale wil China verschepingen verdubbelen
De Braziliaanse ijzererts producer Vale wil zijn scheepsvloot de komende 5 jaar uitbreiden zodat de verschepingen naar China verdubbelen aldus Bloomberg. Vale begon in 2011 met het gebruiken van de Paramax schepen, ’s werelds grootste ijzererts bevattende vrachtschepen om de kosten van het transport naar Azië te drukken. Toch moet Vale de Chinese autoriteiten nog overtuigen dat de schepen veilig zijn om te mogen aanleggen in de Chinese havens
Straffen voor prijsafspraken Audi en Chrysler
China is van plan autoconstructeurs Audi en Chrysler te bestraffen. Onderzoek heeft uitgewezen dat dealers prijsafspraken maakten, zo meldt de overheid. “Het is bevestigd dat de twee bedrijven zich inlieten met monopoliepraktijken”, zei een overheidswoordvoerder. “De twee bedrijven zullen binnenkort in kennis gesteld worden van hun straf.” Nieuwsagentschap China News Service meldt dat Chrysler-dealers in Shanghai en Audi-dealers in Hubei prijzen hadden vastgelegd voor zowel onderdelen als onderhoud. Ondertussen verlaagde Audi de prijzen van zijn auto-onderdelen tot 38%. De groep Volkswagen wordt anderzijds nog belaagd door talrijke klachten over de achter ophanging van de Sagitar die vervaardigd wordt samen met de Chinese partnergroep FAW.