Meer internationale spoorverbindingen in de maak

China onderhandelt met Mongolië, Oezbekistan, Kirgizië en Pakistan om 3 spoorwegen te bouwen die de economische gordel langs de zijderoute vorm moeten geven. Aan de spoorweg naar de ASEAN-landen wordt gewerkt. Naar India toe plant China ook een economische corridor die voorlopig toekomstmuziek is, maar de Indische groep Tata ziet het wel zitten om met Chinese producenten van rollend materieel samen te werken.

xinjiangcorridorsVolgens directeur Huang Shengqiang van China Port Management Office heeft China langs de economische gordel van de zijderoute 25 lucht- en vasteland havens geopend en 12 speciale handelszones. Momenteel wordt zowel met Mongolië, Oezbekistan, Kirgizië en Pakistan onderhandeld om de spoorverbindingen langs de zijderoute te verbeteren. Huang zegt dat er meer vrachtstations gebouwd zullen worden en meer handelsplatforms met Kirgizië, Pakistan, Mongolië en Nepal. Vooral in Xinjiang komen grensoverschrijdende samenwerkingszones. In Xinjiang zelf wordt nog voor het jaareinde de 1776 km lange super snelle spoorlijin tussen Lanzhou en Urumqi in gebruik genomen.
Sinds 2010 hebben steden als Chengdu, Chongqing, Xi’an, Zhengzhou, Wuhan en Yiwu wekelijkse of maandelijkse spoordiensten ingelegd naar Europese en Centraal Aziatische bestemmingen. Tussen januari en juli passeerden zo 86 vrachttreinen met 7450 containers het Alataw station op de grens van China met Kazakstan. De handelswaarde raamt de douane op $ 1 miljard.
Transportminister Yang Chuantang zegt dat China zowel verder werkt aan de uitvoering van de Asian Highway Network (getekend in 2004) als aan de Trans-Asian Railway (getekend in 2006). Deze laatste wil China verbinden met Myanmar, Vietnam, Cambodia, Thailand, Maleisië en Singapore. Er komt een aftakking via Myanmar naar Thailand terwijl de hoofdlijn door Laos, Vietnam en Maleisië loopt om in Singapore te eindigen.

 Toekomst

Verwacht wordt dat China binnen enkele maanden aan India voorstelt om zowel een economische corridor te maken die van Yunnan tot Kolkata loopt als deel van de herleving van de zuidelijke zijderoute. China wil ook de zijderoute op zee nieuw leven inblazen. Hoewel India een uitgebreid spoorwegnet heeft, ontbreken hoge snelheidslijnen en de regering wil deze de komende vijf jaar ontwikkelen. De Indiase groep Tata Projects is naar verluidt in onderhandeling met een Chinese firma om zich voor te bereiden op de openbare aanbesteding.
Bronnen: China Daily, Global Times
 
 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *