De Indische premier Modi kreeg in Japan de belofte dat Japan de komende 5 jaar $ 35 miljard wil investeren in infrastructuur en slimme steden in India. Tijdens het huidig bezoek van de Chinese president Xi Jinping wordt verwacht dat China minstens het drievoudige van dit bedrag toezegt te willen investeren. Vooral in de aanleg van super snelle spoorlijnen zijn de besprekingen al concreet.
President Xi Jinping bezoekt de Maldiven, Sri Lanka en India na zijn bezoek aan Tadzjikistan en de SCO-top. Tijdens zijn bezoek maakte hij zijn voorstel van vorig jaar in Indonesië over een herleving van de maritieme zijderoute meer concreet. Na de uitbouw van de haven in Colombo praat China met Sri Lanka over de ontwikkeling van de Hambantota-haven 250km bezuiden de hoofdstad Colombo. Naar verluidt zouden Chinese leningen 85% van dit $1 miljard kostend havenproject financieren. China is in Pakistan eveneens betrokken bij de uitbouw van de Gwadar haven en in Bangladesh bij deze te Chittagong. In India wil China eveneens investeren in infrastructuur met in eerste instantie de modernisering van het Indische spoorwegnet.
De Japanners hebben de eerste supersnelle lijn tussen Mumbai en Ahmedabad mogen aanleggen, maar China argumenteert dat het dit goedkoper kan en liet al interesse blijken voor de corridors Chennai – Bangalore en Bangalore-Mumbai. Overigens kreeg premier Modi van de Japanners te horen dat Japan de komende 5 jaar 35 miljard wil investeren in het land. China zou echter minstens 100 miljard dollar veil hebben voor de aanleg van infrastructuur in India, met vooral super snelle treinlijnen en de aanleg van de metro in 50 steden.
Gujarat
Xi Jinping vierde woensdag de 64 jarige verjaardag van premier Modi te Ahmedabad in diens thuisbasis Gujarat waarvan Modi graag het Indiase Guangdong wil maken. Om de verjaardag luister bij te zetten werden aan een bocht in de Sabarmati -rivier 5 Zwitserse airco tenten opgesteld waar honderd vegetarische gerechten werden genuttigd en lokale dansen werden opgevoerd. Woensdag werden tussen Chinese en Indische bedrijven eveneens 24 MoU gesloten ter waarde van $ 3,4 miljard. De Industrial and Commercial Bank of China (ICBC) leent vliegtuigmaatschappij Indigo voor $ 2,6 miljard om 30 nieuwe vliegtuigen te kopen. China heeft toegezegd twee industriezones te willen uitbouwen, een in Gandhinagar en een in Pune; een speciale zone voor de productie van auto’s is gepland in Maharashtra. De totale investering in de zones beloopt $ 7 miljard.
Donderdag stonden besprekingen in Delhi op het programma en uitgerekend vandaag waren er geruchten dat Chinese grenstroepen een weg zouden aan het aanleggen zijn in Ladakh. Volgens Indische bronnen vrijdag zijn de Chinese troepen al begonnen zich terug te trekken. Voor de komende 5 jaar beloofde China alvast voor $ 20 miljard te zullen investeren. Premier Modi liet uitschijnen dat samenwerking inzake burgerlijke kernenergie ook tot de mogelijkheden behoort. Over samenwerking in de spoorwegen werd eveneens een intentieverklaring getekend. In juli voerde een 22 koppige Chinese delegatie in Mumbai al gesprekken met verantwoordelijken van de Indische spoorwegen. China zal zelfs helpen met het oprichten van een spoorweg-universiteit in India.
Dit soort contracten wordt blijkbaar een soort routine tijdens Xi’s bezoeken want ook in Latijns Amerika en Afrika werden spoordeals gesloten in ruil voor toegang tot grondstoffen en energie. Dat dit niet altijd met succes bekroond wordt, bewijst de deal met Thailand. De Thaise junta keurde weliswaar een hoge snelheidslijn naar Kunming in China goed, maar het gedeelte in Myanmar namelijk in de deelstaat Rakhine krijgt geen toelating wegens milieu- en sociale redenen.
In India liggen de zaken wel anders want het land heeft sinds de onafhankelijkheid nauwelijks 11.000 spoorlijnen aan het net toegevoegd. China legde recentelijk 14.000 km snelspoor aan op 5 jaar tijd. Volgens de Chinese consul-generaal Liu Youfa te Mumbai wil China tot $ 50 miljard investeren in het Indiase spoorwegnet. Een andere 50 miljard zou kunnen gaan naar havens, wegen en verbindingen tussen rivieren. De Chinese investeringen kunnen het grote handelsoverschot dat India tegenover China heeft, helpen verminderen. In buurstaat Nepal wordt hoopvol uitgekeken naar de samenwerking qua infrastructuur tussen China en India. Nepal zou zijn troef als strategische locatie tussen de twee groten kunnen verbeteren maar ook en vooral zijn jeugd hierin te werk kunnen stellen.
Bronnen: Bloomberg, Yahoo India, India Today, economic times