Volvo Gent: onafhankelijker en met zonniger toekomst na overname door Chinezen

Xinhua verspreidde vorig weekend een artikel over Volvo Gent, waarin enkele directeurs mochten zeggen hoe de Chinese aandeelhouders invloed hebben op hun werk. We geven hieronder de integrale tekst. Om geen eenzijdig beeld te krijgen, alleen door kaderleden gegeven, heeft chinasquare.be ook de bevoegde vakbondssecretarissen om commentaar gevraagd vanuit een werknemersstandpunt. Dat volgt na het Xinhua-artikel, verschenen in China Daily.

Geely-buys-VolvoNa de overname door een Chinees bedrijf in 2010 had de Volvofabriek in Gent het gevoel aan het begin van een nieuw tijdvak te staan waarin ze haar eigen toekomst kon ontwikkelen en onafhankelijker zou worden bij de beslissingen. Dat is wat de kaderleden van Volvo aan Xinhua hebben verteld.
‘We zijn nooit zo onafhankelijk geweest als vandaag’ zegt de algemene directeur van Volvo Cars Gent, Eric Van Landeghem. ‘Vroeger waren we een afdeling van een grote organisatie, maar sinds Chinezen eigenaar werden in 2010, zijn we een autobedrijf waarbij we onafhankelijker zijn bij het nemen van onze beslissingen.’
‘De productie is gestegen sinds 2010 en het aantal medewerkers eveneens. We hebben ook de algemene stemming opnieuw zien verbeteren’, aldus Mark De Mey, de PR-verantwoordelijke van de Volvofabriek te Gent. ‘Het is een grote verandering, want na de overname door Geely werd er opnieuw gefocust op het scheppen van waarde, dat is een groot verschil met eenzijdig kosten proberen te drukken. We ontdekten dat we weer in een nieuw product konden investeren. Dat is echt een andere en positievere opzet.’

Geen wijziging in het management of het zakenmodel.

xi volvo gentDe Mey verklaarde aan Xinhua dat er vijf jaar na de overname een natuurlijk aanpassing geweest is van het management, maar dat het management zelf en het concept onveranderd zijn gebleven. ‘Volvo is nog altijd een internationaal autobedrijf met zijn hoofdkwartier in Zweden. Alhoewel we eigendom van Chinezen zijn, blijven ons merkimago en onze merkwaarden essentieel Zweeds’.
‘Terwijl sommige autobedrijven fabrieken sluiten en arbeiders afdanken heeft Volvo zich nog geen zorgen hoeven maken over dergelijke fenomenen’, zegt De Mey. Feitelijk heeft het bedrijf de ambitie te groeien van 400.000 naar 800.000 verkochte auto’s per jaar. Daarvan zullen er 200.000 in China verkocht worden.
Als uitdaging voor de toekomst ziet De Mey de grote veranderingen komen in de volgende jaren, wanneer de fabriek te Gent overschakelt van de huidige modellen op een nieuw gamma van wagens die op een nieuw platform  gebouwd zullen worden. Vanaf 2019 worden alleen nog de opvolgers van de huidige kleine modellen in Gent gebouwd.
‘Het is een grote uitdaging om het hele systeem te veranderen en een nieuw productieplatform te bouwen. Dat zijn we nu aan het voorbereiden en de grote investering komt later. We starten nu met de verandering van ons productieproces’ zegt De Mey.

China overtreft de VS als grootste afzetmarkt voor Volvo.

Vorig jaar bezocht president Xi samen met koning Filip de fabriek om samen de 300.000ste auto die Volvo Gent naar China uitvoert te onthullen. De Mey zegt over dit bezoek: ‘Natuurlijk was het voor Volvo, en zeker voor Volvo Gent, een hele eer dat de president langs kwam. Dit was de enige fabriek die hij bezocht in België. Dat toont hoe belangrijk Xi Volvo Cars vindt.’
6625394Gent is de grootste fabriek van Volvo, buiten Zweden
‘De verkoopcijfers van Volvo zijn heel sterk omdat China in het algemeen een groeimarkt is’, volgens De Mey. In 2014 gingen 35.669 wagens, ofwel 13,5% van de totale productie, naar China. De VS was jarenlang de eerste markt voor Volvo Gent, maar komt nu niet verder dan 9%.
Bron: China Daily
http://www.chinadaily.com.cn/business/motoring/2015-04/03/content_19993312.htm
Uit een telefonische reactie van vakbondssecretarissen Dany Clevers van ACV en Patrick Mertens van ABVV bleek dat zij de situatie bij Volvo Gent op dezelfde manier als de directie inschatten. Ze benadrukken dat zij niet rechtstreeks in contact komen met de Chinese eigenaars – behalve dan hun vakbondsafgevaardigden die aan de Europese ondernemingsraad deelnemen. Clevers vindt dat de strategische vooruitzichten nu beter zijn dan in de tijd dat Ford eigenaar was. Toen maakte Volvo Gent deel uit van een wereldconcern met wereldwijde overcapaciteit. Nu maakt het deel uit van een bedrijf met groeipotentieel. De bevoegdheid om te beslissen is zeker ook toegenomen. Ook Patrick Mertens is het ermee eens dat de komst van de Chinese eigenaars zeker geen verslechtering is. Gent gaat nu overschakelen op kleine modellen en zal daarvoor een nieuw exclusief productieplatform installeren. Daarmee kan het bijvoorbeeld ook de Amerikaanse markt op, terwijl vroeger de verkoop van de V40 op die markt door Ford zelf werd belemmerd.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *