Tijdens de vakantieweek deden de online winkels goede zaken en sommigen voorspellen al de dood van de bakstenen winkels. Feit is dat de e-commerce die al 11% van de kleinhandel uitmaakt, zich nu ook uitbreidt naar de landelijke gebieden. Teken aan de wand dat belangrijke verschuivingen te gebeuren staan, is de verkoop door China Resources van zijn 35 % aandelen in Walmart en ook dat Tesco tijdens H1 de helft minder omzet realiseerde.
Vorige week werd in de hoofdstad de China-Beijing E-commerce Conference gehouden rond the thema “Internet Plus”, het initiatief dat China in juli lanceerde om de integratie te bevorderen van internet met de traditionele sectoren. Volgens viceburgemeester Cheng Hong kwam vorig jaar 72 % van de groei te Beijing van het verbruik en 80 % van dit volume komt van e-commerce. De voorzitter van e-commercesite JD.com verduidelijkte op de conferentie hoe zijn bedrijf het “Internet Plus” in de praktijk wil brengen. Dit gebeurt door een drievoudige strategie: Internetplus financiën, ruraal Internetplus en grensoverschrijdend Internetplus. Op 15 april opende JD.com dan ook zijn platform voor grensoverschrijdende e-commerce. Volgens statistieken van iResearch Consulting Group bedroeg de totale omzet van e-commerce tijdens het eerste kwartaal 3.480 miljard, wat 23 % meer is vergeleken met het jaar voordien.
Tijdens de voorbije vakantieweek overschreed de verkoop in kleinhandel en catering voor het eerst 1.000 miljard yuan, een vooruitgang met 11 % met het jaar voordien. Tijdens de eerste dag van de vakantieweek leverden de bioscooptickets met 315 miljoen yuan 55 % meer op dan het jaar voordien. Economisten verwachten dat het verbruik van diensten een steeds belangrijker bijdrage zal leveren tot het bnp. Het verbruik neemt nationaal al 60 % in van de economische groei.
De keten Suning zag zijn O2O-verkoop zelfs met 120 % stijgen. Zu Zheng, Taobao manager voor verschillende noordwestelijke provincies, ontving tijdens de vakantieweek 10.000 orders uit 120 dorpen. Ali Research verwacht dat online winkelen in de landelijke gebieden van 180 miljard vorig groeit tot 460 miljard in 2016. Nu koopt 20 % van de rurale bevolking online: hoewel dit onder het nationaal gemiddelde van 42% zit, viel tijdens Q2 een vooruitgang van 64% te noteren, duidelijk meer dan de nationale groei van 53 %.
Nog sterker dan de rurale groei, is deze in de O2O-markt die goed was voor 304 miljard tijdens H1 en dat is 80 % meer vergeleken met een jaar eerder. Volgens stichter van China Market Research Group Shaun Rein zijn de puur bakstenen winkels ten dode opgeschreven, tenzij ze iets speciaals bieden. eMarketer verwacht dat de e-commerce in China stijgt van $ 672 miljard nu tot $ 1970 miljard in 2019. De Chinese verbruikers kopen nu 12,4 % van hun kleinhandel producten online, tegen 2019 verwacht eMarketer 33 % en S. Rein tegen 2022 zelfs 50%. Ter vergelijking in de VS gebeurde vorig jaar 6,5 % van de online verrichtingen in de kleinhandel en tegen 2019 wordt 9,8 % verwacht. Ook volgens voorzitter Duncan Clark van tech-consultancy BDA, moeten de offline verkopers in China online gaan, ofwel hun cijfers zien verminderen.
Hoewel het te vroeg is om definitieve conclusies te trekken, toch beginnen de eerste slachtoffers van de online-boom zich af te tekenen. De groep Tesco heeft tijdens het eerste semester de helft minder omgezet en voorts verkoopt het China Resources Corp filiaal China Resources SZITIC haar 35 % aandelen in de 21 Walmartwinkels in China tegen 3,3 miljard yuan. Aangezien Tesco een samenwerking heeft lopen met China Resources, kunnen we ons voorstellen dat China Resources de 3,3 miljard gebruikt om Tescowinkels waar nog muziek in zit, te valoriseren. Op dit ogenblik is de grootste distributiegroep in China Sun Art Retail Group met 6,9 %, gevolgd door CRVanguard met 6,6%. Naast Tesco en Walmart heeft ook Carrefour marktaandeel moeten prijsgeven aan lokale online concurrenten, aldus Kantar.
Bronnen: Reuters, China Daily, SCMP