De groep Alibaba heeft de krant ‘South China Morning Post’ en de persactiva van de gelijknamige groep in Hongkong opgekocht voor $ 266 miljoen. Beloofd werd om de kwaliteit van de krant te verstevigen en de redactionele onafhankelijkheid te bewaren. Het is de bedoeling van de nieuwe eigenaars dat de digitale editie van de krant gratis wordt i.p.v. betaald, zoals nu.
Hoewel de geruchten al even circuleerden is de beslissing nu officieel: de e-commerce groep van Jack Ma Alibaba koopt de 112 jarige krant uit Hongkong The South China Morning Post op, voor $ 266 miljoen. De SCMP beweert met tussen 100.000 en 150.000 exemplaren de meest verkochte krant te zijn van de elite in Hongkong. Tot in 1993 behoorde de krant tot het imperium van Rubert Murdoch vooraleer de Maleisische tycoon Kuok ze opkocht in 1993. Tijdens deze periode kreeg de krant een Chinese hoofdredacteur Wang Xiangwei, die recentelijk aftrad. Eigenaar Kuok had in 2000 een openlijk conflict met China-redacteur Willy Lam die ontslag nam. Volgens Lam stelde Beijing zijn columns niet op prijs. Vorig jaar bracht de SCMP uitgebreide reportages over de ‘Occupy Central’- beweging.
Met zijn aankoop in de media treedt Jack Ma in de voetsporen van de stichter van Amazon die in 2012 de Washington Post kocht. Vicevoorzitter van Alibaba Joseph Tsai gaat er prat op dat de krant het vertrouwen krijgt van zijn lezers dank zij de objectieve, evenwichtige en eerlijke berichtgeving. In een moeite door bekritiseerde hij bepaalde westerse media dat ze China door een te enge bril waarnemen. ‘Wij geloven dat de dingen moeten voorgesteld worden als ze zijn’ aldus Tsai die beloofde dat de redactionele onafhankelijkheid gewaarborgd blijft en dat geïnvesteerd zal worden om de redactie te versterken.
De papieren editie van de krant wordt behouden maar Tsai wil dat de digitale editie meer via gsm gelezen wordt en daarvoor zijn de nieuwe eigenaars bereid dat de lezers hiervoor in de toekomst niet meer zullen moeten betalen. Over de kritiek dat de onafhankelijkheid door het eigenaarschap van Alibaba in het gedrang zou komen, schreef Joseph Tsai in een brief aan het personeel dat deze kritiek op zich al een verdraaiing is. ‘Men moet durven in te gaan tegen voorgekauwde praatjes, bronnen verifiëren en proberen een zaak te bekijken vanuit alle gezichtshoeken’. Dit moet dagelijks in de redactie gebeuren en is geen zaak van het bestuur aldus vicevoorzitter van Alibaba Joseph Tsai in zijn brief aan het personeel.
Bronnen: SCMP, FT