China in 2009 grootste automarkt

Op het autosalon in Kanton waren optimistische geluiden te horen. De toename van de Chinese vraag naar auto’s is veel groter dan de daling van de uitvoer. China steekt met 13 miljoen voertuigen in 2009 de Verenigde Staten voorbij als grootste automarkt. In 2008 werden er daar nog maar 8,38 miljoen verkocht. China wordt dit jaar allicht ook de grootste autoproducent, waarvoor het Japan moet voorbijsteken.

De groei van de markt heeft te maken met een gunstige overheidspolitiek: de belasting op kleine wagens werd teruggebracht van 10 naar 5 % en plattelandsbewoners krijgen tot 500 euro subsidies bij aanschaf van een kleine wagen. Of de groei volgend jaar ook zo hoog zal zijn, hangt af van de eventuele voortzetting van de steunmaatregelen in 2010.

McKinsey stelt in een rapport dat de automarkt tegen 2030 nog zal vertienvoudigen. Alle grote internationale autobedrijven zijn aanwezig in China en zien hun zakencijfer stijgen (GM, Ford met 50 %); ze domineren ook de markt. Ze zijn wel verplicht via joint ventures te werken; zo komt het dat het Chinese staatsbedrijf SAIC uit Shanghai het grootste is: via samenwerking met Volkswagen en GM en met het eigen merk Roewe (vroeger Rover) hoopt het dit jaar bijna drie miljoen wagens af te zetten. Zuiver Chinese autobedrijven zijn nog te veel versnipperd, maar enkelen zoals Chery en BYD veroveren toch gestaag marktaandeel. Ze leggen zich vooral toe op technische doorbraken bij wagens van de volgende generatie: hybride en elektrische voertuigen.

Bron: China Daily

Zie ook CCTV-video over autosalon in Kanton

                 Dialogue-uitzending (27 min)

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *