Vrouwen domineren in online winkelen
Volgens een rapport van groepskoopsite Baidu Nuomi zijn de vrouwen die 46% uitmaken van de internetgebruikers, verantwoordelijk voor 62 % van het O2O-inkomen. Baidu Nuomi beweert een vijfde van het O2O-inkomen op te brengen. Het aantal vrouwelijk online winkelende verbruikers verdubbelde sinds 2010 tot 180 miljoen. Ze spenderen 4,17 u per dag op internet tegenover 3,74u voor een gemiddelde surfer. De vrouwen kopen ook voor grootouders, echtgenoten en kinderen. Niet enkel in schoonheidsproducten spenderen ze meer maar ook voor gym, vrije tijd en hotels. Top 3 O2O aan vrouwen verkopers zijn restaurants, reizen en films China Daily
Meest online betalingen
Uit een rapport van Nielsen bij 13.000 personen in 26 landen blijkt dat 86% van de Chinese antwoorden bevestigen de afgelopen 6 maanden online betalingen te hebben verricht. Het wereldgemiddelde bedraagt 43 %. Vooraan in China staan online betalingen van voedsel gevolgd door tickets. Diegene die dit via de PC doen, overheersen nog, maar het mobieltje komt sneller op dan in andere landen. Alibaba en Tencent hebben 90 % van de markt; Apple Pay is zonet gelanceerd en Samsung lanceert zijn betaalsysteem half maart.
Jack Ma aast op Caixin
Jack Ma die al de South China Morning Post opkocht, zou naar verluidt aan het onderhandelen zijn met Caixin voor een participatie in het blad. Caixin wordt in China sterk gewaardeerd voor zijn onafhankelijke journalistiek waar hoofdredactrice Hu Shuli sterk de hand aan houdt. In de mediasector bezit Jack Ma naast de SCMP ook aandelen in de nieuws website Watching en is mede-eigenaar van of iTianxia WebCommerce, een handelspublicatie die vooral gericht is op online kopen. Fin Times
Meer bioscoopbezoek dan in VS
In februari overtrof het Chinees inkomen uit bioscooptickets met 6,87 miljard yuan ($1.05 miljard) voor de eerste maal dat uit de VS dat $250 miljoen lager lag, aldus cijfers van de Chinese mediawaakhond. Topper was “De zeemeermin” die na de lancering 3,1 al miljard aan inkomsten opbracht. De afgelopen maand bezochten 192 miljoen personen de bioscoop. Dat China de VS overtrof, heeft alles te maken met het Chinees Nieuwjaar. Pas tegen 2017 zou China de VS overtreffen aan jaarlijks bioscoopinkomen. China Daily
Weibo: succesvolle resultaten
Het jaarinkomen van Weibo groeide in 2015 met 43 % tot $ 477 miljoen, het netto-inkomen bedroeg $ 34 miljoen terwijl het jaar voordien nog $ 65 miljoen verlies leed. In december 2015 telde Weibo 236 miljoen maandelijks actieve gebruikers en dat is 34 % meer dan het jaar voordien. Het succes wordt door analisten hoofdzakelijk toegeschreven aan het feit dat KMO’s vooral uit de kleinere steden hun producten en diensten promoten via hun Weibo-accounts. Ook bij rivaal WeChat groeiden de gemiddelde maandelijks gebruikers met 37% namelijk tot 600 miljoen, maar daar is zowel de variëteit aan informatie als de bereikte vriendenkring beperkter. Global Times
JD.com: gemengd resultaat
Webwinkel JD.com realiseerde vorig jaar 58 % meer aan inkomsten die groeiden van 115 miljard tot 181 miljard. CEO beweert daarmee 155 miljoen actieve klanten te hebben. Het aantal bestellingen verhoogde met 94% en de totale omzet met 84%. Toch verhoogden ook de verliezen van 5 miljard tot 9,4 miljard en dit door de hogere kosten van de operaties (stockage, verdeling, marketing e.a.) die met 73 % stegen. Ondertussen steeg het personeel ook van 110.000 naar 150.000. In de toekomst zou de nadruk gelegd worden op initiatieven die een hoge groei kennen. Naar verluidt zou JD.com dat al over een stevig uitgebouwd verdelingsnetwerk beschikt, beginnen met de uitbouw van een natiewijd “koud” verdeelnetwerk vaan verse producten. Voor Q1 voorspelt JD.com een inkomen van 54 miljard yuan. SCMP
Dalian Wanda koopt ook Carmike
De Amerikaanse filmgroep AMC die al opgekocht werd door Dalian Wanda heeft nu ook Carmike gekocht voor $ 1,1 miljard waardoor de grootste Amerikaanse bioscoopketen ontstaat. Carmike was tot voor kort de vierde Amerikaanse bioscoopketen met 2954 schermen. Deze komen nu bij de 5426 van AMC. Daarmee overtreffen ze de 7361 schermen van Regal Entertainment de grootste tot voor kort. Fin Times
Qualcomm in zee met Thundersoft
Het Amerikaanse Qualcomm heeft als Chinese partner Thunder Software Technology onder de arm genomen om een joint venture met 18,7 miljoen yuan aan kapitaal te starten in het Yubei district van Chongqing. De JV wil technologieën ontwikkelen voor drones, VR-brillen en andere “slimme” toestellen. De nieuwe vennootschap die Thundercomm heet, zal voor 82% gecontroleerd worden door Thundersoft maar doet een beroep op de “intellectuele rechten” van Qualcomm. Om een drone te maken zijn heel wat hoogwaardige chips nodig. China Daily
Eerste balans MYbank
MYbank waarin AntFinancial de financiële arm van Alibaba 30 % in bezit, bestaat sinds juni en heeft een eerste balans voorgesteld. MYbank heeft al 45 miljard uitgeleend aan 800.000 leners die te weinig aan hun trekken komen in het traditioneel banksysteem. Rivaal Tencent heeft met WeBank ook een privé online bank zonder kantoren, maar die focust vooral op verbruikerskrediet en producten voor vermogensbeheer. China Daily