Elektrische fietsen mogen geen gevaar op de weg vormen

Elektrische fietsen van verschillende types leveren gevaren op voor de verkeersveiligheid in China.

elektrische fietsenIn verschillende steden zijn de voertuigen al uit bepaalde straten gebannen. De Chinese overheid wil nu ook dat er technische vereisten komen voor elektrische bakfietsen. De kwestie zorgt voor wrevel of bijval.  

Het vehikel van de pakjesdienst

De nationale overheidsdienst voor post en verzending stelt voor om de afmetingen van elektrische driewielers voor goederenvervoer te beperken. Dit type bakfietsen zou niet meer dan 180 kg mogen vervoeren en maximum 15 km per uur mogen rijden. De dienst heeft een landelijke ontwerpregeling hierover voor raadpleging aan het publiek voorgelegd. De e-commerce in China is booming en dat leidt tot een sterk groeiende express delivery sector. In 2015 werden per dag ongeveer 110 miljoen pakjes en pakketten bezorgd bij particulieren, bedrijven en instellingen. De meeste koeriers brengen hun zendingen ter bestemming op een e-tricycle, een elektrische bakfiets met drie wielen. Daarbij letten ze niet altijd even goed op de veiligheid van de andere weggebruikers. Dat is ook het geval met de gebruikers van gewone e-bikes.

Elektrische fietsen voor wegpiraten

Een elektrische fietsen in China moet zo gebouwd zijn dat hij niet harder gaat dan 20 km/u en niet meer dan 40 kg kan vervoeren. Dit vervoermiddel is geweldig populair, ook in China. Niet alle modellen beantwoorden echter aan de normen. Dat is een van de oorzaken van het opvallend aantal verkeersongelukken waar e-bikes bij betrokken zijn. In Beijing waren er over het hele jaar 2015 meer dan 30.000 ongelukken met elektrische fietsen, waarbij er 113 doden en 21.000 gewonden vielen. Er komen ook ontzettende veel klachten binnen bij de politiebureaus. In steden zoals Shenzhen en Beijing heeft het stadsbestuur het gebruik van elektrische twee- en driewielers aan banden gelegd. Zo zijn deze voertuigen sinds maandag verbannen uit 10 straten, zoals de bekende Chang’anlaan en andere straten bij het Tian’anmenplein.

Toch een mooie toekomst

elektrische fietsenEen aantal gebruikers zal de regelingen zeker te streng vinden, maar het lijkt erop dat grote delen van de publieke opinie gewonnen zijn voor beperkingen van de elektrische fietsen en tricycles. Voor verkeersdeskundigen en juristen moet dit nog maar het begin zijn. Zij willen dat er strengere eisen worden gesteld aan de verzekeringen voor deze fietsen. Beter toezicht is nodig op de modellen, productie, registratie, verkoop en recycling. De overheid moet niet alleen de gebruikers, maar ook de producenten en verkopers controleren.
De verbodsbepalingen in bepaalde steden en het nu voorliggende ontwerp van een regeling zijn de eerste stappen op de weg naar een veilig en goed geregeld elektrisch vervoer waar iedereen baat bij zal hebben.
China Daily

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *