Deze week heeft de regering een plan afgekondigd om de kwaliteit van de Chinese producten te verbeteren. Het plan past in een strategie om Chinese producten internationaal aantrekkelijker te maken en het binnenlands vertrouwen in lokale producten te versterken.
Het plan geeft een lijstje van producten die Chinezen in het buitenland gaan kopen omdat de binnenlandse kwaliteit te wensen over laat. Het gaat onder meer om verbruiksgoederen zoals luchtfilters, rijstkokers en elektronische toiletzittingen. Er komen ook speciale maatregelen om de kwaliteit van verbruiksgoederen die erg in trek zijn te verhogen: smartphones, speelgoed, kinderkledij, meubelen… Het lijstje kreeg gemengde reacties. Sommigen zijn blij dat de overheid eindelijk de klachten over zwakke kwaliteit ernstig neemt, Anderen spotten met een regering die zich met echt specifieke zaken bezighoudt zoals rijstkokers en toiletzittingen.
De druk vanuit het publiek om de kwaliteit van producten te verhogen is groot. Een aantal schandalen over slechte kwaliteit van goederen heeft het vertrouwen van de Chinese consument ondermijnd en zet velen er toe aan wanneer ze de kans hebben in het buitenland, vooral in de VS, Europa of Japan, te gaan shoppen.
Yang Danhui van het Instituut voor Industriële Economie onder de Chinese Academy of Social Sciences (CASS) vindt dat de overheid maatregelen op macroniveau moet nemen om fabrieken te stimuleren tot innovatie. De overheid mag niet te veel betrokken worden bij specifieke processen maar moet de creativiteit en de innovatie zich vrij laten ontwikkelen. Bedrijven zijn overigens al erg gemotiveerd want de kwaliteitsvereisten door Chinese consumenten nemen snel toe.
Xu Hongcai van het Departement voor Economisch Onderzoek van het China Center for International Economic Exchanges wijst op de druk die uitgaat van steeds grotere toegangsmogelijkheden tot buitenlandse producten. Het aantal Chinezen dat naar Japan of de VS kan gaan om daar producten te kopen waarvan ze de kwaliteit in China niet goed genoeg vinden, neemt toe. In 2015 gaven Chinezen 215 miljard dollar uit in het buitenland, een stijging van 53% op één jaar tijd. Ze gaan er bijvoorbeeld op zoek naar luxegoederen, cosmetica of babymelk. In Japan kopen ze rijstkokers op en elektronische toiletzittingen, die kunnen sproeien, wassen, droog blazen en masseren. Xu pleit voor hogere kwaliteitsnormen en strengere regelgeving; dat vereist krachtdadige maatregelen, zoals het sluiten van inefficiënte fabrieken, het beter beschermen van intellectuele eigendomsrechten, en het creëren van een gunstige omgeving voor innoverende projecten.
In april 2015 verklaarde premier Li op een persconferentie dat “verbruikers recht hebben op meerdere opties en dat we daar open voor staan, iets wat ook de Chinese industrie zal dwingen beter te werken”. Nog hetzelfde jaar kwam het plan “Made in China 2025” voor een hervorming van de industrie en een verbetering van de kwaliteit van Chinese producten. Het plan van vorige week maakt deel uit van lange termijn inspanningen om de Chinese industrie meer concurrentieel te maken en het binnenlands verbruik aan te moedigen.
Bron: Global Times