Shenzhen wil nieuwe luchthavens

Omdat de capaciteit van de luchthaven in Shenzhen zijn limiet zou bereiken, maakt Shenzhen plannen voor een nieuwe burgerluchthaven, een heliport en een haven voor watervliegtuigen. Tezelfdertijd zal de bestaande  luchthaven, Bao’an, uitbreiden. De nabijgelegen luchthavens van Zhuhai en Macao blijven echter onderbezet.

prdairpts

Ligging 5 luchthavens in Parelrivierdelta

De South China Morning Post meent te weten dat Shenzhen drie nieuwe luchthavens wil bouwen: een voor commerciële vluchten, een voor watervliegtuigen en een voor helikopters. Deze luchthavens maken deel uit van een blauwdruk voor de ontwikkeling van het oostelijk stadsdeel tegen 2020 die 1400 miljard yuan zou kosten. Volgens ingewijden bevinden de plannen voor een nieuwe burgerluchthaven zich al in een eerste stadium. Die zou nabij Huizhou komen. Binnenkort zou de bestaande Bao’an luchthaven zijn volle capaciteit bereiken. Die bediende vorig jaar bijna 40 miljoen passagiers. Ter vergelijking: de luchthaven in Hongkong telde 68 miljoen en die in Guangzhou 50 miljoen klanten.

Deze Bao’an luchthaven plant echter een uitbreiding van 11 miljard met een derde landingsbaan en een vierde terminal die de vraag nog lang zou moeten aankunnen. Als er echter een tweede luchthaven zou komen, zou dit bijkomende capaciteit betekenen terwijl de luchthavens van Zhuhai en Macau ondergebruikt blijven.

prdairptsb

3 luchtcontrole gebieden met ook verschillende richtingen van de landingsbanen

De drie grote luchthavens in de delta (Hongkong, Guangzhou en Shenzhen) kennen vaak vertragingen en dat komt doordat ze werken met drie verschillende controlesystemen. Ook geldt nog altijd de oude reglementering dat vliegtuigen die het luchtruim van Hongkong binnen- of buitenvliegen zich al op 5000 km hoogte moeten bevinden. Tenslotte liggen de landingsbanen er willekeurig bij (foto) zodat de coördinatie van de luchtvaart in de Parelrivierdelta een lachertje is. Er is nog maar weinig  internationaal luchtverkeer op Shenzhen. De gemeente hoopt op een vergunning voor 3 bijkomende internationale vluchten. Een woordvoerder verwacht in het kader van het dertiende vijfjarenplan zelfs een verdubbeling tegen 2020.

Het bestuur van Shenzhen heeft een spoorwegverbinding met de luchthaven van Hongkong voorgesteld zodat de beide luchthavens als een geheel zouden opereren: het idee was de binnenlandse vluchten in Shenzhen te houden en de buitenlandse via Hongkong te laten verlopen, maar Hongkong wees dit plan van de hand. Specialisten verwijzen ook naar de derde landingsbaan te Guangzhou als een dure en niet noodzakelijke uitbreiding die in conflict komt met de luchthaven van Foshan. Overigens plant Guangzhou twee bijkomende landingsbanen. Er dreigt een overaanbod aan landingsbanen in de Parelrivierdelta, maar het gebrek aan coördinatie tussen de 3 luchtvaartautoriteiten blijft het voornaamste struikelblok. De Single Sky zoals in de EU is nog veraf.

Bron:

SCMP
Cheung Kwok Law∗, Japhet Sebastian Law, Dicky Siu Man Tse; An Investigation of Airspace Congestion & Possible Air Traffic Management Integration in the Pearl River Delta Region of Southern China,
Aviation Policy and Research Center, The Chinese University of Hong Kong,

 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *