De regering heeft beslist het uit 2008 daterende plan ter ontwikkeling van het spoorwegnet te actualiseren. In plaats van tegen 2020 een net van 120.000 km na te streven wordt voortaan 150.000 het streefcijfer en daarvan 30.000 km SST-lijnen. Het spoorweg hoogstandje bij uitstek de lijn naar Lhasa bestond gisteren 10 jaar.
Spoorwegen zijn de levenslijn van de economie, aldus premier Li Keqiang. Hij vond dat vergeleken met andere gelijkaardige landen de lengte van het spoorwegnet nog niet uitgebreid genoeg is. Vooral om de economische groei en hervormingen te stimuleren is dit nodig en voornamelijk in centraal en westelijk China. Het spoorwegplan dat de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie in 2008 opstelde, wordt vooral bijgesteld in die richting. Het nieuwe plan beoogt tegen 2020 150.000 km spoor (i.p.v. 120.000) en 30.000 km hiervan zijn voor supersnelle lijnen. Belangrijkste maatregelen omvatten de uitbreiding van het super snelle netwerk tot 8 spoorlijnen van noord tot zuid en acht lijnen van oost tot west. Ook het aantal intercitytreinen wordt gradueel opgevoerd. Eenmaal dit klaar is, zal het reizen tussen naburige grote en middelgrote steden niet langer dan 4 uur in beslag nemen.
Volgens officiële statistieken is het spoorwegnet in China nu 121.000 km lang waarvan er 19.000 km voor supersnelle treinen zijn. Li specificeerde dat niet enkel moet gekeken naar de economische en sociale vraag, maar ook naar de financiële haalbaarheid. Zoals bekend kijkt de spoorwegmaatschappij tegen een hoge schuldenberg aan. Hij drong er op aan dat de nationale operator China Railway zichzelf zou hervormen en hard zou werken aan de uitbouw van een modern bedrijfssysteem met financiering via marktmechanismen.
Ondertussen werd bekend dat gedurende de komende 2 maanden zomerpiek er naar verwachting 500 miljoen spoortrips zullen gemaakt worden en dat is 55 miljoen meer dan vorig jaar. Per dag zullen de treinen meer dan 9 miljoen passagiers vervoeren en dat is 11% meer.
10 jaar
Gisteren 1 juli was het overigens 10 jaar geleden dat de Qinghai-Tibetspoorweg die Golmud met Lhasa verbindt in gebruik werd genomen. De 1956 km lange spoorlijn is ’s werelds langste spoorlijn op grote hoogte. Het Tangula-station bevindt zich op meer dan 5000 m boven de zeespiegel, de permafrost Fenghuoshan Tunnel op 4910 meter en de lijn bevat in Hog Xil (Qinghai) een brug van 11 km.
De trein heeft zijn doel namelijk de betere ontsluiting van Tibet niet gemist. Vorig jaar bezochten 20 miljoen toeristen Tibet en dat is 11 maal meer dan voor de opening. In totaal heeft de spoorlijn al meer dan 100 miljoen passagiers van en naar Tibet gebracht en meer dan 500 miljoen ton goederen. De omzet uit toerisme in Tibet overtrof vorig jaar 28 miljard yuan en dat is 15 maal meer dan een decennium geleden. Momenteel zijn er 6 passagierstreinen en 10 vrachttreinen per dag. In de toekomst zal de lijn nog worden doorgetrokken tot Nyingchi en langs de andere kant verbonden worden met Ya’an (Sichuan)
Bronnen: Peoples Daily, en.ce.cn