Film & ontspanning fascineert Internetreuzen

Zowel Baidu, Alibaba als Tencent (BAT) investeren grof in firma’s die Chinese films gaan produceren. Ze willen een aandeel verwerven in de snel groeiende Chinese filmmarkt, overigens net als Hollywood zelf. Parallel hiermee bouwt vastgoedmagnaat Wang Jianlin Chinese filmstudio’s in Qingdao en wil hij in Hollywood een van de 6 filmgiganten verwerven.  

De groep Alibaba maakte begin deze maand bekend een nieuwe culturele- en ontspanningsgroep te zullen lanceren die beschikt over 10 miljard yuan om te investeren in de sectoren media- en ontspanning. Alibaba die al de South China Morning Post bezit, breidt zijn terrein uit naar de ontspanningssector. De nieuwe groep zal onder meer de video streamingsite Youku Tudou omvatten, de browser UCWeb, Alibaba Pictures, Alibaba Music, Alibaba Sports en Alibaba Digital Entertainment zo blijkt uit een interne brief van topman Zhang Yong. Voormalig CEO van UCWeb Yu Yongfu zal de groep leiden, terwijl Youku mede oprichter Victor Koo verantwoordelijk wordt voor het bestuur en het aantrekken van kapitaal. Het culturele- en ontspanningsecosysteem van Alibaba is geïntegreerd met e-commerce, financiën, logistiek en de cloud. Alibaba Pictures dat zich specifiek richt op de film- en ontspanningswereld en dat over $ 300 miljoen beschikt, is deel van de groep. Het is ook een beursgenoteerde vennootschap die eveneens de filmtickets verkoop omvat van Tao Piao Piao. De 4 pijlers van deze subgroep zijn de ontwikkeling van producties, aantrekken van bekende spelers, marketing & verdeling en geavanceerde technologie. Alibaba draagt maximum $ 75 miljoen bij, terwijl $ 225 miljoen komt van partner Wuhu Gopher. Recentelijk vond Alibaba Pictures in Steven Spielbergs filmfirma Amblin Pictures een partner.
Bij de filmafdeling van Tencent zijn ze van plan om dit en volgend jaar minstens 2 miljard yuan te investeren in Hollywood en Chinese films. Dit bedrag van Tencent Pictures is enkel bedoeld voor filmproducties en daarin zit dus geen bedrag voor de aanschaf van inhoud of voor IPR. Het is al een tijdje dat de chatgigant die ook uitmunt in spelletjes zich wil profileren als een ontspanningsimperium. Zoals Walt Disney Co. & Marvel baseert Tencent Pictures zich op het franchisemodel en wil het op die manier 21 projecten aan financiering helpen. Door de verwerving van Supercell wordt ook het aanbod aan mobiele games verbeterd. Tencent heeft eveneens met Legendary Entertainment een team gevormd voor de productie van “Warcraft”. Met Turner Asia-Pacific werkt het aan een tekenfilm.

Ook qua financiering laat China zich gelden. Nog deze maand kocht vastgoedmagnaat Wang Jianlin voor $ 1 miljard Golden Globe Awards van producer Dick Clark Productions op. Wang is vast van plan om een van de zes grote Amerikaanse filmhuizen te verwerven. Hij bezit al AMC, een controlerend aandeel in Legendary Entertainment en heeft al 10% in Sony Pictures.  Zelf bouwt Wang in Qingdao een eigen filmstudio complex van $ 8 miljard dat dan 376 hectaren.groot is.  Zowel Wanda als de stad Qingdao zouden gedurende 5 jaar jaarlijks voor $150 miljoen zorgen voor de subsidiëring van producties die zo van 40 % kostenverlaging zouden genieten.
Baidu Nuomi Pictures is de filmafdeling van Baidu. In de marge van het filmfestival te Shanghai maakte voorzitter Xu Yongming van Baidu Nuomi Pictures bekend $ 305 miljoen te willen investeren in 30 film- en TV-producties met een voorkeur voor thrillers, projecten voor de jeugd en animatie. Nuomi startte als een site voor groepskoop, maar breidde zich sterk uit. In de toekomst zou het ook een Fonds opzetten voor investeringen in bedrijven die filminhoud brengen. Het nieuwe platform voor de fans zou Fensiquan.com heten. Baidu is eveneens de meerderheidsaandeelhouder van de streaming videosite iQiyi die 20 miljoen abonnees telt, maar nog sterk verlies lijdt.
hollywoodyellowseeKortom de BAT-internetgiganten wedijveren onderling voor een deel van wat straks ’s wereld grootste filmmarkt wordt. Ook Hollywood is er in geïnteresseerd wegens de stagnatie in de Amerikaanse markt. Volgens de voorspellingen van IHS Markit en  PricewaterhouseCoopers LLP zal de ticketverkoop in China volgend jaar met 22 % groeien om $ 10,4 miljard te bereiken.
SCMP, http://variety.com, China Daily

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *