Q3: Wereldwijd groeiden enkel Chinese smartphones

Volgens Gartner verkochten tijdens het derde kwartaal wereldwijd enkel de Chinese smartphone merken Huawei, Oppo en Vivo meer toestellen. In eigen land verdrongen ze zowel Apple als Samsung naar de achtergrond. We analyseren hoe dit is kunnen gebeuren.

vivoppoVolgens Gartner zijn de Chinese producenten van smartphones de enige in de top 5 die tijdens Q3 meer smartphones verkochten. Wereldwijd ging de verkoop van smartphones er met 5 % op vooruit, in China bedroeg de groei nog 12 %. Het Chinese trio Huawei, Oppo en Vivo verkochten samen voor 21 % van de ’s werelds toestellen. In eigen land hadden Oppo en Vivo 32 % marktaandeel en overtroffen samen daarmee Huawei, aldus Counterpoint Technology. IDC beweert dat Huawei nog wereldwijd de derde grootste verkoper is na Apple en Samsung terwijl Oppo volgt met 7 % en Vivo met 5,8 %. Twee jaar geleden stonden Vivo en Oppo niet eens in de top 5 in eigen land.  Wie zijn de twee en hoe konden ze in China Apple en Samsung onttronen?
De oorsprong van Oppo en Vivo gaat terug op de miljardair Duan Yongping. Die maakte fortuin met het verkopen van dvd-spelers, telefoons en spelconsoles. In 1999 ontstond bij een opsplitsing Bubugao Communication Equipment, waaruit Vivo zou uit voortkomen. De miljardair richtte met oud collega Tony Chen en anderen ‘Guangdong Oppo Electronics’ op. Oppo’s eerste smartphone kwam uit in 2011. Terwijl Oppo nu de klemtoon legt op het snel herladen en op de lengte van de batterij, gaat Vivo prat op de camera. Hun klantenstrategie is echter dezelfde.  Deze is gericht op het mobiliseren van tienduizenden rurale winkelhouders die per verkocht toestel een commissie krijgen die kan variëren van 40 yuan voor een basismodel tot bijna 200 yuan voor een meer gesofistikeerd model. Oppo beweert 240.000 winkels te hebben, Vivo zou over de helft hiervan beschikken.  Een geheel andere strategie dus dan bij Apple dat in China drijft op 40 winkels in supergrote steden of zelfs vergeleken met Xiaomi dat ook op de steden rekent.
oppovivoTe lande willen de gebruikers echter een vertrouweling als verkoper voor het geval ze moeilijkheden ondervinden bij het gebruik en zo bouwden Oppo en Vivo een geheel netwerk uit. Huawei mikt vooral op het kwaliteitssegment waar het concurreert met Apple en Samsung: Richard Yu Chengdong CE van Huawei Consumenten wil immers binnen twee jaar ’s werelds tweede grootste verkoper van smartphones worden. Samsung dat in China al tot de negende plaats is terug gevallen, hoopt zich echter te herstellen van de exploderende Galaxy Note 7. Door de exploderende batterijen bij Samsung kon Oppo gedurende Q3 Samsung in Azie overvleugelen met 13,2 % marktaandeel regionaal.
Xiaomi dat minder smartphones verkoopt dan gepland, beweert naar eigen zeggen geen winst te maken op deze toestellen maar mikt ten volle op producten i.v.m. de slimme huiskamer waarvan vicevoorzitter Liu De hoopt dat de verkoop dit jaar zal verdubbelen tot 10 miljard yuan. Voorts heeft Xiaomi veel in India geïnvesteerd en zet het de eerste stappen op de Amerikaanse markt. De strategie van Oppo en Vivo om de nadruk te leggen op het platteland legt hen alvast geen windeieren: volgens Counterpoint Technology was Oppo in Q3 goed voor 16,6  %van de bestelde smartphones terwijl dit het jaar voordien 9,9 % bedroeg en Vivo volgt onmiddellijk met 16.2 % nu en 8,2 % vorig jaar.

YunOS

Nog in verband met gsm’s valt te vermelden dat YunOS het Operating System van Alibaba tegen het jaareinde 14 % van de in robot pepperChina verstuurde smartphones zal uitmaken. Deze honderd miljoen toestellen worden grotendeels vervaardigd door Meizu, XiaoLaJiao Doov.  Toch overvleugelt het daarmee Apples iOS als tweede operating system. Analisten gaan er wel van uit dat de impact van het systeem eerder beperkt blijft in het buitenland. Het YunOS kan werken zowel met TV- set-top boxen, slimme thuistoestellen, tablets, verbonden smart Tv’s, slimme auto’s tot en met SoftBanks robot “pepper”. Vorige maand zei Alibaba productdirecteur Aiden Yong dat Alibaba wil dat YunOS het operating systeem wordt van China’s slimme industrie.
In dit kader vormden Spreadtrum Communications en RDA Microelectronic vorige maand met de YunOS zakeneenheid een nieuw chip platform voor hardware producenten om innovatieve producten te vervaardigen voor de zgn. ‘Internet of Things’- markt. Volgens Bernstein krijgen bijvoorbeeld set-top box producenten een Alibaba-toelage van 20 tot 60 yuan per box als ze deze van YunOS voorzien. Dit lijkt peanuts maar voor de kleine producenten die met flinterdunne marges werken, betekent het heel wat. De lage prijs van YunOS smartphones slaat vooral aan in steden van lagere rang. Uit gegevens van Sino Market Research en Bernstein blijkt dat 54% van YunOS zich vorig jaar bevond in vierderangs steden of kleiner terwijl dit in de eerste rang steden 9 % of minder was.
PS  In verband met de rampspoed bij Samsung na de vernoemde batterij explosies, melden computertijdschriften dit weekend dat Samsung na zijn afdeling printers verkocht te hebben aan HP, ook in onderhandeling zou zijn met Lenovo aan wie het zijn computerafdeling zou willen verkopen.
Bronnen: SCMP, FT

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *