China maakt zich op voor het Forum over het Belt and Road (B&R) Initiative op 14 en 15 mei.
China zal proberen mogelijke kandidaat-landen over te halen om ‘op de trein te springen’ van het project om nieuwe Zijderoutes aan te leggen over land en over zee.
VS komt
(upd) De Verenigde Staten sturen een delegatie naar het Forum. Ze staat onder leiding van Matt Pottinger, de speciale assistent van president Trump en Senior Director East Asia van de Nationale Veiligheidsraad van de VS. Washington en Beijing hebben dit bekendgemaakt. In China waren het de ministeries van Financiën en van Handel die het nieuws brachten. De Amerikaanse deelname is volgens China een van de eerste resultaten van het 100-Dagen-Actieplan. De US-China Comprehensive Economic Dialogue, een officiële overlegorganisatie heeft dat plan uitgedokterd. Zhu Guangyao, de onderminister van Financiën, heeft op een persconferentie gezegd dat alle landen welkom zijn om deel te nemen aan het Belt and Road initiatief, de Nieuwe Zijderoutes. Andere opmerkelijke aanwezige landen op het forum zullen zijn: Japan, Vietnam, de Filippijnen en Noord-Korea.
Zijderoutes in stroomversnelling
Op 18 april nodigde het ministerie van BuZa de wereldpers uit voor een briefing over de stand van zaken en de geplande activiteiten rond het Belt and Road (B&R) Initiative. Het Forum op 14 en 15 mei wordt een topevenement van dit politieke jaar. President Xi Jinping zal de openingsceremonie bijwonen en de rondetafelconferentie van de leiders voorzitten. Tot nu hebben 28 staats- en regeringshoofden van landen uit Azië, Afrika en Europa ‘ja’ gezegd tegen zijn uitnodiging. Meer dan 100 landen en 61 internationale organisaties sturen 1200 vertegenwoordigers. De deelnemers zullen nagaan welke contracten en afspraken er mogelijk en wenselijk zijn. Ze gaan zich ook buigen over de vele praktische en juridische maatregelen die nodig zijn, bijvoorbeeld voor een vlot verloop van de handel en voor de beveiliging.
Verheven doelstellingen
Volgens Beijing biedt het project kansen om de wereldeconomie een nieuwe stimulans te geven en vreedzame internationale betrekkingen en oplossingen te bevorderen. De ‘Belt and Road’ (B&R), bij velen nog bekend onder de oude naam OBOR (One Belt One Road), zal op tal van vlakken gunstig uitpakken. Het project kan zorgen voor welvaart en werkgelegenheid en, niet te vergeten, voor de uitwisseling tussen verschillende culturen en gemeenschappen. Aan twijfelaars en kritische geesten zal de Chinese regering uitleggen dat het voor iedereen voordelen met zich meebrengt om Europa, Afrika en Azië met elkaar te verbinden. De stelling van de Chinezen is ‘het initiatief komt dan wel van ons, maar het is niet onze bedoeling om hiermee de regio (en al helemaal niet de wereld) te domineren’.
Transport is de basis
China heeft intussen 130 bilaterale en regionale transportcontracten afgesloten met landen die instappen in het B&R initiative, volgens Wu Chungeng van het ministerie voor Transport. Hij wees op overeenkomsten voor vervoer per spoor, over de weg en over zee, het luchtverkeer en de post. Op dit moment zijn er al 356 internationale wegen af. Naar alle landen langs de nieuwe Zijderoutes zijn er nu zeeroutes. Ongeveer 4.200 directe vluchten verbinden China met 43 deelnemende landen. Voor de spoorwegen, met momenteel 39 werkzame lijnen voor vrachtverkeer tussen China en Europa, zijn de grensprocedures vereenvoudigd. ‘Verbinding door goederen en personentransport is de basis en de voorwaarde voor het Belt and Road Initiative,’ aldus Wu.
Schakels
Beijing wil dat het zuidwesten de buurlanden in Zuidoost-Azië en de ASEAN warm maakt voor het project van de nieuwe Zijderoutes. De provincies Yunnan en Guangxi Zhuang worden hierop speciaal aangesproken. Er bestaan al economische, politieke en culturele contacten met India, Thailand, Vietnam, Laos, Cambodja, Myanmar en Maleisië. De twee Chinese provincies Yunnan en Guangxi zullen zich in de komende jaren hier nog meer op richten en ze kunnen ook een schakel vormen tussen die landen en de Parelrivierdelta, Guangdong en Hongkong.
Xi in Guangxi
Op 20 april was Xi in de provincie Guangxi. In die autonome regio leven veel Zhuang (de grootste etnische minderheid van de Volksrepubliek). De Chinese president is naar Beihai gegaan. Deze havenstad en het gebied er omheen, met een grillige kustlijn van 500 km, is een van de beroemde vertrekpunten voor de traditionele Zijderoute over zee. Er zijn vier havengebieden, onder andere Tieshan, dat in aanbouw is. Daar is meer dan 18 km kust gereserveerd voor industriële activiteiten. Plannen voorzien in de aanleg van grote aantallen ligplaatsen voor middelgrote tot grote schepen, onder andere met een tonnage van 10.000 ton. Xi heeft gesproken met havenarbeiders en met de plaatselijke autoriteiten.
Economie en ecologie
Hij moedigde de mensen van Guangxi aan om verder te gaan met de aanleg van havens en de ontwikkeling van de Golf van Beibu (bij ons beter bekend als de Golf van Tonkin). De economische activiteiten in dat deel van de Zuid-Chinese Zee staan op de agenda voor samenwerking tussen China en Vietnam. Beihai wil echter ook economie en ecologie met elkaar verzoenen. Xi Jinping ondersteunt dat. Om dit te laten zien heeft hij een bezoek gebracht aan Beihai Golden Bay. Dit is een beschermd mangrovebos dat dient voor natuurbehoud, onderzoek en ecotoerisme.
Voor de wereld en voor China
Xi heeft met zijn bezoek aan Guangxi Zhuang willen duidelijk maken dat het Belt and Road (B&R) Initiative van groot belang is bij de verdere openstelling van China voor Zuidoost-Azië (en de wijdere wereld). De Chinese president zei dat de nieuwe Zijderoutes echter ook zullen leiden tot de realisatie van de grote binnenlandse doelstellingen voor de komende decennia.
Bronnen: Xinhua, www.fmprc.gov.cn (website ministerie van Buitenlandse Zaken), Wikipedia, beihai.gov.cn (website overheid Beihai), clingendael.nl (website Clingendael instituut, NL denktank)
Meer informatie
Clingendael heeft een wekelijkse nieuwsbrief met links naar artikelen van alle kanten en met uiteenlopende standpunten over B&R. Voor een gratis abonnement op die Silk Road Headlines klik hier.
Clingendael is een politiek onafhankelijk onderzoeksinstituut voor internationale betrekkingen, gevestigd in Den Haag. Dit is de link naar hun online Silk Road platform.
Nieuws, achtergrondinformatie en visies uit officiële Chinese bron of bronnen die het B&R Initiative goedgezind zijn vind je hier, bij Xinhua