ICT-nieuws: van Alibaba naar Weibo

Veel ICT nieuws deze week. China Unicom ontkent dat Alibaba en Tencent er 10 miljard dollar in gaan investeren. Weibo mag geen streaming video meer aanbieden. De topman van LinkedIn China stapt op. JD.com betaalt 400 miljoen dollar voor een aandeel in Farfetch. De Chinese e-commerce is even groot als deze van de zes volgende landen samen.

Apple taxeert 30%

Apple kent een achteruitgang van zijn verkoop en inkomsten in China. Blijkbaar om dit verlies te compenseren, heft Apple een taks van 30% op fooien die scheppers van online content ontvangen van hun dankbare fans. Het was nog niet zo lang geleden dat de App Store toeliet om een fooi toe te kennen. Of het taxeren van de creatieve scene die invloedrijk is, geen omgekeerde werking zal uitoefenen, is zeer de vraag. Het is even zeer mogelijk dat deze creatieve lui hun fans ontmoedigen om nog een Apple toestel te kopen omdat ze inkomsten mislopen. Dit is echter niet het geval bij de Android telefoons.

LinkedIn voorzitter stapt op

De voorzitter van LinkedIn China Derek Shen die LinkedIn op drie en half jaar heeft groot gemaakt, stapt top. Het is onduidelijk of zijn vertrek iets te maken heeft met de overname van LinkedIn door Microsoft. Voordien kwam Shen van de groepskoop site Nuomi. Hij vindt dat hij zijn taak heeft volbracht om van LinkedIn China een solide site te maken. Tijd voor een nieuwe uitdaging denkt hij en Shen is van plan te beginnen als voorzitter Danke Gongyu. Dit is een te Beijing gevestigde startup voor het verhuren van appartementen. Volgens Shen groeide LinkedIn China onder hem zeven maal tot 32 miljoen gebruikers. Sommigen merken op dat het oorspronkelijk doel 140 miljoen professionals bedroeg.

JD.com koopt Farfetch

Webwinkel JD.com heeft 397 miljoen dollar betaald voor een niet gepreciseerd aandeel in de Londense e-commerce provider van luxegoederen Farfetch. JD.com voorzitter Liu Qiangdong zegt dat hij geen betere online partner kan vinden in zijn streven naar uitbreiding binnen het luxe segment. Naar verluidt gaat 80 miljard dollar om in binnen- en buitenlandse Chinese luxe aankopen. Farfetch werd in 2008 opgericht door de Portugese ondernemer José Neves en telt al 700 partners en luxe winkels op de website. Die heeft een miljoen klanten in 190 landen en had vorig jaar een omzet van 800 miljoen dollar.  Toen kreeg Farfetch nog investeringen van Temasek, IDG Capital Partners en Eurazeo.

2017: Groei online handel 19%

Een rapport van McKinsey & Company verwacht dat de Chinese markt van e-commerce dit jaar met 19% zal groeien. Vorig jaar groeide deze markt met 19,8% tot 26.100 miljard yuan. Dit is meteen 39% van het totaal in de wereld. Nu is China de omvangrijkste e-commerce markt die even groot is als de gecombineerde waarden van de VS, VK, Japan, Duitsland, Z-Korea en Frankrijk samen.

Unicom ontkent privé-investeringen

Het was Reuters dat de afgelopen week het bericht uitbracht dat Alibaba en Tencent samen 10 miljard dollar zouden investeren in telecom operator China Unicom. Dit zou gebeuren in het kader van de diversificatie van de eigendomsverhoudingen in de staatsondernemingen. Daar wil de regering immers de privésector meer bij betrekken. Reuters verwachtte dat de deal deze zomer beklonken zou zijn. China Unicom ontkent echter het bericht. In oktober vorig jaar lanceerden Tencent en China Unicom al goedkope data abonnementen die op een half jaar 20 miljoen gebruikers aantrokken

Geen streaming voor Weibo

De media regulator heeft de drie websites  Sina Weibo, video sharing site AcFun en het Phoenix New Media’s nieuws portaal iFeng.com aangemaand te stoppen met het onvergund video- en audio uit te zenden. De State ­Administration of Press, Publication, Radio, Film and Television merkt in een mededeling op dat die sites programma’s uitzenden die ‘negatieve commentaar verspreiden’. Sinds januari 2008 moet daarvoor een vergunning aangevraagd en deze hadden de 3 sites blijkbaar niet. In mei moesten al 10 live streaming platformen dicht wegens ‘vulgaire, obscene, gewelddadige en bijgelovige’ inhoud. 48 andere operatoren kwamen er met straffen van af. Vergunde media die op Weibo aanwezig zijn, zouden toch verder kunnen blijven opereren. Naar verluidt is Weibo met zijn 300 miljoen gebruikers sterk afhankelijk van reclame bij de streaming video. Vrijdag heeft Weibo nog een online tool ter beschikking gesteld van zijn gebruikers om video te bewerken.
Bronnen: China Daily, SCMP, FT. en.ce.cn

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *