Tongcheng Network en eLong gaan samen het platform Tongcheng-Elong vormen. Het leidend online reisplatform Ctrip dat een grote aandeelhouder is in beiden zegt dat het tot integratie van zijn mogelijkheden zal leiden. Tongcheng is gespecialiseerd in ticketaankoop en eLong in hotelzaken.
Tongcheng Network een eenheid van Tongcheng Tourism en Elong kondigden aan dat ze fuseren en samen het reisplatform Tongcheng-Elong Holdings oprichten. Het leidend reisplatform Ctrip.com dat een grote aandeelhouder is in beide firma’s beweert dat de fusie zal helpen tot de integratie onder één paraplu. Zowel Tencent als Ctrip blijven grote aandeelhouders na de fusie en dit naast Wanda en het door Ctrip gesteunde Oceanlink.
Tot nu toe verhandelde Tongcheng vliegtuigtickets, boeken van hotels, treintickets en bustickets terwijl eLong meestal op hotels focust. Volgens gegevens van Analysys vertegenwoordigde eLongs aandeel in het online booking tijdens 2016 15,6% en stond daarmee derde na Ctrip en Meituan. Vierde stond Tongcheng Network met 2,7% dat in de online ticket markt 4,87% had en Ctrip 58%. Tongcheng Network maakte in 2017 500 miljoen winst terwijl Tongcheng Tourism na 43 maanden rode cijfers sinds juli 2017 winstgevend werd.
De nieuwe gefuseerde eenheid zou naar verwachting 200 miljoen gebruikers tellen. Voor de fusie waren de twee goed voor 500 miljoen contracten wat 100 miljard omzet beteknde. De stichters en CEO’s van Ctrip en Tongcheng zullen fungeren als covoorzitters van de nieuwe eenheid. Het nieuwe bedrijf wil voornamelijk reistickets en hoteltoegang bieden door WeChat Pay. Voorzitter Liu Chiping van Tencent is van plan de nieuwe eenheid alle steun te verlenen bij het online en offline ontplooien van hun zaken. Volgens analist Zhao Huanyan van Huamei Hotel Consulting is de concurrentie tussen de online reisbureaus een wedijver geworden tussen de internetgroten. Baidu is met 20% immers de grootste aandeelhouder van Ctrip.
China Daily