Veroorzaakt ICT ook een omwenteling in de gezondheidszorg?

De digitalisering zorgt al voor een omwenteling in de financiële diensten, kleinhandel en in het vervoer. Volgens ‘Week in China’ is deze verandering ook op het gezondheidssysteem te verwachten. Succesvolle digitale gezondheidsdiensten zoals Ping’An ‘Good Doctor’ en een reeks vastgoed bedrijven die 100 miljard willen investeren in zorg-vastgoed  bereiden zich daar al op voor.


In China combineert Ping An’s ‘Good Doctor’ verzekering, financiën en technologie. Het initiatief biedt online consultatie aan voor personen die een snel en eenvoudig medisch advies willen. Dit gebeurt via een app met artificiële intelligentie gekoppeld zowel aan een intern medisch team als aan een extern netwerk van 3100 dokters en 7500 apotheken. Ernstig zieke patiënten krijgen de raad om zich aan te bieden op de conventionele raadplegingen. ‘Good Doctor’ legt de nadruk op het feit dat preventie beter is dan genezen. Het adviseert hen op dat vlak producten die ze kunnen kopen via de ‘Good Doctor’-online winkel.
Het platform dat in 2015 opgericht werd, telt in totaal meer dan 192 miljoen verbruikers waarvan er maandelijks 30 miljoen actief zijn. Het aantal online raadplegingen verdubbelde in 2017 tot 370.000. ‘Good Doctor’ mikt vooral op de weerzin van de doorsnee Chinees om lang in de file te staan bij de gewone raadplegingen. Naar eigen zeggen wil Ping‘An het grootste gezondheids-ecosysteem ter wereld opbouwen. Het is Ping’an vooral te doen om haar verzekering aan te bieden. De drie jaar oude onderneming hoopt via een beursgang in Hongkong 1 miljard $ op te halen waardoor ze 5 miljard waard zou zijn. De investeerders kunnen echter niet naast het half miljard yuan verlies kijken dat ‘Good Doctor’ vorig jaar tijdens de eerste 3 kwartalen maakte. Dat verlies heeft echter de Japanse Softbank niet weerhouden om al 400 miljoen dollar te investeren en zo 7,4% aandelen  te verwerven.

China

Naast een snel verouderende bevolking telt China het grootste aantal zwaarlijvige kinderen ter wereld en ook het meest diabetes patiënten. De beste gezondheidszorg ligt in China geconcentreerd rond de provinciale hoofdsteden. De hoop is dat ICT-technologie ook de armere gebieden kan openen. De regering pakte in 2015 uit met de “Healthy China 2030” blauwdruk die een grote nadruk legt op preventie. Ook publiceerde ze een Witboek over de gezondheidszorg. ‘Good Doctor’ raamt de markt voor gezondheid- en welzijn op 8600 miljard yuan in 2016 en verwacht dat dit zal groeien tot meer dan 26.000 miljard in 2026. Verschillende digitale initiatieven willen vooral door online contact met de dokter de lange wachtrijen in de medische instellingen vermijden. China kent immers niet het systeem van de huisdokter die op bezoek komt. De dokters zijn verbonden aan instellingen.

Allianties

Bedrijven met diverse achtergronden willen een graantje meepikken van deze markt. In april vorig jaar vormden een aantal staatsondernemingen waarbij China Electronic Information Industry Group en de telecom-groep China Unicom de China Healthcare Big Data Industry Development Group (BDID) alliantie. Twee maanden later sloeg China Mobile de handen in elkaar met serverproducent Inspur en staatsbanken om de rivaliserende groep China Healthcare Big Data Technology Development Group (BDTD) op te zetten.
De twee groepen zullen zeker concurrentie betekenen voor ‘Good Doctor’. Xinhua verwacht dat beide groepen aan de spits zullen staan bij de uitbouw van nationale gezondheidsdatabanken. Wanneer het op big data aankomt, is er geen grotere dataset dan de bevolking van 1,4 miljard. Vermelden we nog dat de verschillende groepen gesuperviseerd worden door de National Health Medical Data Security Management Committee (Big Data Office).

Netgiganten

De medische starters die Tencent steunde

De potentiële markt is ook de drie internetgiganten niet ontgaan en ze proberen de omwenteling van de gezondheidszorg in eigen voordeel om te buigen. In 2014 lanceerde Tencent WeChat Doctor een platform dat het mogelijk maakt afspraken te maken met dokters en te betalen. 38.000 medische instellingen hebben een WeChat account: 60% bieden online consultatie aan en registratie in het ziekenhuis. Dit spaart volgens Technode 42 minuten in de wachtrij. De app die verrijkt wordt met KI-mogelijkheden telt al 150 miljoen geregistreerde gebruikers.
In 2017 lanceerde Tencent het AI Medical Innovation System (AIMIS) met medische diagnose beelden die met artificiële intelligentie beoordeeld worden.  10 ziekenhuizen zijn al uitgerust met het systeem, maar er werden al contracten getekend met 100 ziekenhuizen. De technologie kent een accuraatheid van 90% voor eerste diagnoses van slokdarmkanker, 95% voor de longziekte van Besnier en 97% voor netvlies diabetes. In november was AIMIS één van de vier door de regering uitgekozen AI-platformen.

Receptie Tencent kliniek

Technode heeft berekend dat Tencent sinds 2014  al voor 20 miljard yuan heeft geïnvesteerd in medische startups. 14 van de 36% starters vallen in de O2O-categorie, 6 betreffen monitoring en 5 bieden genetische oplossingen. Centraal staat dus O2O en WeDoctor zou volgend jaar ook een beursgang plannen. Tenslotte heeft Tencent in Sanlitun (Beijing) de eigen kliniek Tencent Clinics dat een initiatief is van joint- venture Tencent Doctorwork tussen Tencent, GAW Capital, Medlinker en Sequoia China. Bedoeling is dit jaar tussen 60 en 100 van deze klinieken te openen. Binnenkort zou Tencent ook van wal steken met de ziekteverzekering WeSure die sinds november in pilot loopt. Personen die meer dan 8000 stappen per dag doen, krijgen een bonus in hun WeChat-geldbeugel.
 AliHealth van Alibaba biedt met ‘Doctor You’ gelijkaardige AI-diensten aan en heeft buitenlandse partners als Bayer voor zelfhulp en de verkoop van medische producten. In Changzhou loopt in samenwerking met het stadsbestuur een pilot om de gezondheidsinstellingen te digitaliseren met de blockchain-technologie. Baidu sloot zijn gezondheidsfiliaal na de dood van een student die ingegaan was op reclame voor een kankertherapie maar met fatale afloop. Baidu geeft echter niet op en benadrukt vooral onderzoek naar artificiële intelligentie.

Wanda gezondheids-subfilialen

Zelfs de Wanda Group besliste vorig jaar om een gezondheidseenheid op te zetten. Wanda had al in januari 2016 beloofd om 2,3 miljard $ te willen investeren in de bouw van 3 ziekenhuizen namelijk te Shanghai, Chengdu en Qingdao. Die zouden bestuurd worden door de VK-groep International Hospital Group. Wanda staat niet alleen. Volgens Sohu Finance hebben minstens 30 vastgoedontwikkelaars de vleugels uitgeslagen naar de gezondheidssector waarin ze meer dan 100 miljard yuan hebben geïnvesteerd.

Oost-West

De investeringen zijn er op gericht de kloof met de VS te dichten want China telt met 1,5 dokter per 10.000 inwoners maar de helft van het aantal in de VS. Uiteraard verwachten de vastgoedgroepen ook te profiteren van de band tussen de vastgoed ‘hardware’ en de medische diensten in de hoop tegen de gevestigde belangen in te gaan. Als het resultaat een goedkopere gezondheidszorg is, zal de overheid geen bezwaren zien. Terwijl in de VS de politici discuteren over Obama care hebben in China al 130 firma’s geïnvesteerd in big data en artificiële intelligentie in de gezondheidszorg. In totaal telt China 2000 gezondheid apps. De online Chinees besteedt gemiddeld een kwart van zijn online tijd aan het onderwerp. Een Chinese dokter is gemiddeld 29 uur per week online waarvan de helft bestedd wordt aan medische onderwerpen. Bij de artsen is WeChat het meest geliefd. De grote strijd om de big data van Wang Modaals gezondheid, kan losbranden.
Bron: Week in China, technode.com, tag gezondheid

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *