China ambieert leiderschap in zelfsturende voertuigen

Zowel in Beijing als in Shanghai lopen pilotprojecten met zelfsturende bussen en auto’s. Ze illustreren de ambitie van China om op dit gebied wereldleider te worden.

zellfsturende voertuigenIn Shanghai bestaat de National Intelligent Connected Vehicle Pilot Zone. Dat is een afgesloten zone van 5 km² waar onder meer Baidu, Tencent en Alibaba werken aan zelfsturende voertuigen. In Beijing mag sinds 23 maart getest worden op 33 voorstadwegen met een totale lengte van 105 km.
Het plan voor de zone in Shanghai dateert van 2014. De werken begonnen in 2015 met een budget van 500 miljoen yuan en testen begonnen in 2017. Huawei leverde telecommunicatie, Beidu GPS, en plaatselijke instellingen zoals de bekende Tongji universiteit ontwierpen testelementen. In 2017 werden al 40.000 testen uitgevoerd door 30 bedrijven.

Met alleen zelfsturende voertuigen geen files meer

Op het testterrein is een tunnel waar het GPS signaal wegvalt. De omgeving van de straat wordt gesimuleerd met geschilderde doeken. Er zijn dummy voetgangers, fietsers en andere voertuigen op de weg. De testvoertuigen zijn uitgerust met sensoren, radar en camera’s.
Tegen 2020 wil Shanghai supersnelle 5G telecommunicatie introduceren. 5G zal realtime contact tussen de voertuigen onderling en tussen voertuigen en weginfrastructuur mogelijk maken. Dat laatste is in de testzone al gerealiseerd. Dedicated Short-Range Communications (DSRC), LTE-V (Long Term Evolution for Vehicles, dwz 4G) en Wi-fi moeten de voertuigen tijdig verwittigen van de stand van de verkeerslichten, van de afstand tot kruispunten, van de aanwezigheid van andere voertuigen, enz. Op die manier kunnen voertuigen sneller vorderen en minder energie gebruiken. Er zullen in de toekomst geen files meer zijn.
De huidige voertuigen hebben nog een stuur voor noodgevallen, doch de finale modellen op de markt zullen zonder stuur zijn. Voertuigen zijn al getest aan 60 km/h, maar dan veiligheidshalve met een bestuurder aan boord. Het systeem met zelfsturende wagens zal volgens experts slechts volledig veilig en efficiënt zijn wanneer de laatste auto met bestuurder van de weg gebannen is.

Ook al op echte wegen testen

In Jiading, een voorstad van Shanghai, worden sinds 1 maart testvoertuigen ingezet op een echte baan van 5,6 km, met echt verkeer en echte voetgangers. SAIC (het grote staatsautobedrijf van Shanghai) was één van de eerste bedrijven om toestemming te krijgen. Tijdens de openingsceremonie verklaarde de vicevoorzitter van de Stedelijke Commissie voor Economie en Informatisering van Shanghai dat de stad het testen, toepassen, onderzoeken en ontwikkelen van intelligente en met elkaar verbonden voertuigen wil versnellen. De stad zal kansen grijpen en initiatieven nemen om de industriële productie van hoogwaardige elektrische en zelfsturende voertuigen te versnellen.
In Jiading moet elk voertuig nog een bestuurder aan boord hebben, en worden alle acties van het voertuig op afstand gevolgd en geregistreerd.

Hoopvolle vooruitzichten

zelfsturende voertuigen

Ook zelfsturende straatvegers


In november 2017 werd ook al in Shanghai de World Autonomous Vehicle Ecosystem Conference gehouden. Daar verklaarde de viceminister van Industrie en Informatietechnologie Xin Guobin: “ De ontwikkeling van intelligente en verbonden voertuigen kan de efficiëntie en de veiligheid van het vervoer verbeteren en tegelijk energie sparen en minder broeikasgassen uitstoten. China heeft de basis en de voordelen om in deze sector te lukken.’
Jiading hoopt in 2019 het testnet uit te breiden tot 100 km, en in 2020 uit te breiden naar de Hongqiao Transport Hub. In 2020 zullen er naar verwachting al 10.000 zelfsturende voertuigen rondrijden. Daarvan zal 90% openbaar vervoer zijn.
Experts verwachten dat tegen 2020 in een aantal toeristische bestemmingen al zelfsturende bussen zullen rijden. Op autowegen zullen al volledig zelfsturende voertuigen te zien zijn. Alle nieuwe privéwagens zullen al een aantal besturingsondersteunende systemen hebben. Tegen 2030 wil China dat 10% van alle nieuwe voertuigen volledig zelfsturend zijn, en daarna kan het snel gaan.
Baidu neemt een speciale plaats in bij de ontwikkelaars van zelfsturende voertuigen. Het heeft zijn software platform Apollo open gesteld voor anderen. Het hoopt op die manier een norm voor die software vast te leggen, en samen te kunnen werken met anderen bij de verdere ontwikkeling. Het schat dat ongeveer 320 miljoen testkilometers nodig zijn om het systeem helemaal zo ver te krijgen.

Positief onthaal

Volgens een enquête van de Boston Consulting Group in 2016 staan 75% van de Chinezen achter zelfsturende wagens. In de VS is dat 52%, in Japan 36%. Chinezen hebben over het algemeen meer vertrouwen in de veiligheid van de technologie voor zelfsturende voertuigen. Ze vrezen ook minder voor hun privacy doordat data van het zelfsturend voertuig in verkeerde handen kunnen vallen. De grootste zorg voor Amerikanen, Duitsers en Chinezen gelijk is een toenemende kans op diefstal van het voertuig door krakers.
Volledig zelfsturende voertuigen zullen ook aanpassingen van de regels betreffende verantwoordelijkheid bij ongevallen nodig maken.
Dat China juist op dit terrein een voorhoederol wil spelen verbaast niet. Voor de snel groeiende middenklasse is een auto een statussymbool. De wegen in de Chinese steden slibben steeds sneller dicht. Uitstoot van voertuigen is een reusachtig probleem voor luchtvervuiling en klimaatsverandering. Technologie die deze problemen kan oplossen is er dringender nodig dan elders in de wereld.
Bron: South China Morning Post

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *