Nieuwe luchthaven te Beijing opent dit jaar

De nieuwe Beijing Daxing Internationale luchthaven die 80 miljard yuan kost en waaraan 5 jaar gewerkt werd, gaat normaal open eind september. Met zijn 4 landingsbanen zou hij in 2025 72 miljoen jaarlijkse passagiers aankunnen. De nieuwe luchthaven maakt ruimschoots gebruik van hernieuwbare energie.

De huidige luchthaven in het noordoosten van Beijing zit met 100 miljoen passagiers per jaar aan zijn verzadigingspunt. Voorspeld wordt dat Beijing in 2025 150 miljoen passagiers te verwerken zal krijgen. In 2013 werd besloten om een nieuwe luchthaven te bouwen in het zuidwestelijke district Daxing op de grens met Lanfang dat zich al in de provincie Hebei bevindt. Het masterplan is van NACO.  De terminal werd ontworpen door ADPI in samenwerking met Zaha Hadid Architects . Zes ‘spaken’ leiden naar het hoofdgebouw. Hong Kongs studio Lead 8 mocht de commerciële afhandeling invullen met winkels, resto’s, kinderkribbe, interactieve huisdieren-’hotels’…De globale kost bedraagt 80 miljard yuan en in 2025 zal de luchthaven 72 miljoen passagiers kunnen verwerken en 20 miljoen ton vracht en post. Verdere uitbreiding is later mogelijk tot 100 miljoen passagiers. Met zijn twee luchthavens wordt Beijing ’s werelds grootste luchtvaart hub.De vliegtuigmaatschappijen die lid zijn van Star Alliance zullen de bestaande luchjthaven blijven gebruiken; de leden van SkyTeam Alliance de nieuwe luchthaven.

Het buitengedeelte te Daxing is afgewerkt en de afwerking binnenin voor 80 %. De aardgaslijn zal binnenkort in gebruik worden gesteld, aldus onderdirecteur Cui Xiaohao. De opening wordt voorzien tegen 30 september. Momenteel gaan airco’s, waterpompen en brandblusapparatuur door een aanpassingsproces. Na het Chinees nieuwjaar zal het ingenieursdepartement een algemene revisie leiden. Het centrale gedeelte van de nieuwe luchthaventerminal is 180.000 m² groot en de totale oppervlakte beslaat 300.000 m² of meer dan 400 voetbalvelden.

Ecologisch

De nieuwe luchthaven zal de druk op de Beijing Capital International Airport doen afnemen.  Een bijzondere aandacht werd besteed aan energiebesparing.  Volgens Zhang Ru van de ontwerper is de terminal zo ontworpen dat het daglicht zo veel als mogelijk wordt benut. Bovendien gaat het om een totaal transportproject met zeven geïntegreerde netwerken die snelweg, spoorweg, super snelspoor en metro met elkaar combineren.

Binnenzicht volgens studio Lead 8

Hernieuwbare energie zal instaan voor 10% van het energieverbruik. Volgens de Hoofdstedelijke Ontwikkelings- en Hervormingscommissie zal het gebruik van zonne-energie gecombineerd worden met warmtepompen en traditionele energiebronnen. Op het dak van de luchthaven, de parking, hangars en vrachtruimten zullen PV-systemen worden geïnstalleerd. Ze kunnen samen elk jaar 6,1 miljoen kWu elektriciteit leveren; Geothermische warmtepompen uit het bekken van de nabije Yongding rivier zal de verwarmings-en afkoelingssystemen van de ondersteunende diensten aandrijven.

De nieuwe snelweg van Beijing naar de luchthaven wordt in juni 2019 geopend. Hij is 27 km lang en telt in de twee richtingen telkens acht rijstroken. Er komt ook een metroverbinding tussen Beijings stedelijke districten en de luchthaven. Een super snel spoor maakt de verbinding met Tianjin dat zich op 120 km ten oosten van Beijing bevindt.

Top 20

Vermelden we nog dat twee Chinese luchthavens volgens VariFlight tot de top-20 zijn doorgedrongen van ’s werelds meest stipte luchthavens. Het gaat meer bepaald om Urumqi Diwopu International in Xinjiang en Xi’an Xianyang International Airport in Shaanxi provincie die staan op de 14-de en 16-de plaats. Vooral Japanse luchthavens doen het goed. Vorig jaar kreeg China er 5 grote luchthavens met minstens 10 miljoen passagiers er bij: nu telt het land in totaal 37 dergelijke grote luchthavens.

Bronnen: China Daily, Global Times, Wikipedia

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *