Het plan voor een megacluster van de steden Beijing (Jing) en Tianjin (Jin) plus de omliggende meer rurale provincie Hebei (ook ‘Ji’ genoemd) werd in 2014 gelanceerd. Het moet op termijn een antwoord bieden op de regionale inbedding van de hoofdstad Beijing in een welvarende moderne regio. Waar staan we begin 2019 met de realisatie?
In 2015 werden de eerste richtlijnen gepubliceerd. Een belangrijk aspect is het weghalen uit Beijing van de functies die niets met de rol als hoofdstad te maken hebben. Dat moet het verstikken van de stad in verkeersellende en vervuiling vermijden. In Beijing blijven vooral nog diensten die te maken hebben met politiek, cultuur, internationale communicatie en technische innovatie.
Optimaliseren, aanpassen en stroomlijnen vormen de basis voor het concept van integrale gezonde ontwikkeling.
Intussen is de economische structuur al meer aangepast, het leefmilieu schoner en de openbare dienstverlening beter. Zo wordt de cluster stilaan een model voor gecoördineerde ontwikkeling van een dichtbevolkte regio met stad en platteland. De drie onderdelen van de cluster vullen elkaar goed aan en evolueren stelselmatig naar een gecoördineerde ontwikkeling.
‘Nieuwe vleugels’ voor Beijing
In Beijing is ruimte vrijgemaakt door in 2018 in totaal 656 fabrieken te sluiten. Ook 200 markten en logistieke centra zijn verplaatst. Sommige hospitalen en scholen zijn verhuisd. Voor 2019 is de overplaatsing van nog eens 300 vervuilende fabrieken en 66 markten of logistieke centra gepland.
Sommige administratieve afdelingen zijn overgebracht van het centrum naar het voorstedelijk district Tongzhou. In januari 2019 gebeurde dat met vier gemeentelijke diensten. In dat kader plant Tongzhou tegen 2035 1,3 miljoen bijkomende inwoners te verwelkomen.
Verder zal Xiongan in de provincie Hebei dienen als relocatie voor niet-hoofdstedelijke functies en dus ook veel nieuwe inwoners opvangen. De Nieuwe Zone Xiongan is opgericht in 2017; ze ligt op 100 kilometer ten zuidwesten van Beijing en groepeert drie bestaande arrondissementen.
Volgens het master plan van 2018 is Xiongan een even belangrijk project als destijds de Speciale Economische Zone Shenzhen en de Nieuwe Zone Shanghai Pudong. Xiongan wordt de thuisbasis voor universiteiten, ziekenhuizen, hoofdkwartieren van bedrijven en financiële instellingen die nu in Beijing zitten.
Xiongan wordt een ‘stad van de toekomst’, een innovatiezone, een combinatie van digitale en materiële wereld, met een goed leefmilieu en goed zakenklimaat.Tegen het midden van de eeuw moet Xiongan effectief uitgebouwd zijn. Op dat moment vormen Tongzhou en Xiongan de twee ‘nieuwe vleugels’ voor Beijing en een Chinese oplossing voor het probleem van de megasteden.
Mobiliteit
De regionale cluster vereist een goede mobiliteit tussen de drie delen.
Al meer dan 800 wegen zijn opgewaardeerd. Verschillende spoorprojecten zijn klaar: de intercity tussen Beijing en Tianjin is uitgebreid, tussen Tianjin en Baoding in Hebei kwam een nieuwe lijn, en de steden Zhangjiakou en Tangshan in Hebei werden verbonden.
In 2018 waren er 40 interprovinciale buslijnen, met een totale lengte van 2.800 kilometer. Ze verbinden Beijing met 17 steden of districten in Hebei.
Dit jaar zal de hogesnelheidslijn Beijing-Zhangjiakou klaar zijn. De snelweg van het district Yanqing in Beijing naar het district Chongli van Zhangjiakou gaat ook open; die snelweg is onder meer van belang omdat deze twee districten de Olympische winterspelen van 2022 verwelkomen. Dit jaar start de bouw van de hogesnelheidslijn tussen Tianjin en de nieuwe luchthaven in het district Daxing (in het Zuiden van Beijing).
De Daxing luchthaven, de grootste ter wereld, ligt op de grens van de stad Lanfang in Hebei en is bijna klaar. De luchthaven van Tangshan is uitgebreid en die van Cangzhou in gebruik genomen. Beide steden liggen in Hebei.
Gemeenschappelijke groei
In de hele cluster zijn de voorbije vijf jaren gecoördineerde inspanningen gedaan tegen lucht- en watervervuiling. Dertien steden in de cluster konden het PM2,5 gemiddelde met de helft verminderen.
In de streek zijn sinds 2014 voor 21.300 km² nieuwe bossen aangelegd (dat is ongeveer twee derden van de oppervlakte van België)
In Cangzhou is een nieuwe autofabriek van Hyundai opgestart met 6.000 arbeiders en een cluster van 20 onderaannemers. Tianjin Binhai New Area verwelkomde sinds 1.699 industriële projecten uit Beijing, met een totale investering van 50 miljard euro.
In de provincie Hebei is in dezelfde periode voor ongeveer 225 miljard euro vanuit Beijing geïnvesteerd. Dat is de helft van alle investeringen van buiten de provincie. Tianjin kreeg voor 80 miljard euro investeringen uit Beijing, zowat 40% van alle binnenlandse investeringen in die stad.
Bron: People’s Daily
Dat klinkt allemaal fantastisch en dat is het ook wel, maar er wordt in al die plannen met geen woord gerept over de laaggeschoolde arbeidsmigranten en andere arme bevolkingslagen. Ruimte wordt zo de grootste oorzaak van ongelijkheid. Peking (en later Xiongan) wordt een stad enkel voor hoogopgeleid talent, terwijl kuaidi-bezorgers in halve krotten moeten wonen. De overheid weigert hun kinderen toe te laten tot goed stedelijk onderwijs. Ondertussen stijgt de Gini-coefficient in China sinds 2015 tot recordhoogtes.