Het door China geleasede Hambantota brengt investeringen naar Sri Lanka

Hambantota
foto VCG

De olieminister van Oman heeft op 24 maart gezegd dat zijn land zal deelnemen aan een raffinaderij in Sri Lanka, vlak bij de haven van Hambantota. Deze haven wordt voor 99 jaar geleased door een Chinees bedrijf. Sri Lanka en China verwelkomen de samenwerking met Oman, India en andere landen bij de haven.

Oman

Vorige week had Sri Lanka al gemeld dat Oman Oil Co interesse had voor een aandeel van 30 % in de raffinaderij. Een ambtenaar van het sultanaat aan de zuidoostkust van het Arabische Schiereiland had dat tegengesproken. Zijn minister van Olie Mohammed bin Hamad Al Rumhy leek echter het eerdere bericht van de regering van Sri Lanka te bevestigen. Rumhy was aanwezig bij de eerstesteenlegging van het miljardenproject in de investeringszone Mirijjawala van de haven van Hambantota. De Omaanse minister zei dat zijn land een grote bijdrage zou leveren aan dit ‘project voor het volk van Sri Lanka’, zonder echter het percentage van een mogelijk direct aandeel te noemen.

Multinationale Inversteringszone

Voor China als koper van 80 % van de ruwe olie uit Oman, is de betrokkenheid van Oman voordelig.  De haven van Hambantota zal onder andere een logistiek centrum worden voor olietankers die van Oman naar China varen. De grootste investeerder in de raffinaderij blijft de Accord Group uit India, vertegenwoordigd door een Singaporese vestiging. Premier Wickremesinghe van Sri Lanka toonde zich voldaan over alle investeringen uit zoveel verschillende landen. ‘Hambantota zal een multinationale investeringszone worden’, zei hij. China Harbour Engineering Corp zal bij de aanleg ervan een grote rol spelen.

Critici van Hambantota

Dat het Chinese bedrijf China Merchants Port Holdings de haven van Hambantota voor 99 jaar heeft geleased is iets dat critici van het Belt and Road Initiative (BRI, de nieuwe Zijderoutes) steeds weer aanhalen. Voor diegenen die dat project in een slecht daglicht willen plaatsen is het een bewijs dat China landen in een schuldenval laat lopen en zijn politieke macht wil uitbreiden. Het Chinese verweer is dat het contract over de haven tot stand is gekomen op basis van marktprincipes  en vanuit de wil bij beide partijen om op voet van gelijkheid en met wederzijds respect te onderhandelen. Een leasecontract voor 99 jaar is overigens niet ongewoon. Het doet in elk geval geen afbreuk aan de soevereiniteit van het land dat een terrein verhuurt. Het voornaamste argument voor de activiteiten van Chinese bedrijven in Sri Lanka is dat ze aan dat land ten goede zullen komen. Dus dat er wel degelijk wederzijds voordeel is.

Win Win

Het is vooral dat laatste argument dat een duwtje in de rug krijgt door de toezegging van Oman en de tevreden uitlatingen van premier Wickremesinghe van Sri Lanka. Chinese waarnemers vinden dat Hambantota op deze manier een belangrijke en nuttige schakel wordt in het Belt and Road Initiative (BRI, de nieuwe Zijderoutes). Het is aantrekkelijk voor investeerders uit vele landen, onder andere dus Oman en India. De Indiase bedrijven die er actief zijn kunnen hun regering misschien gunstiger stemmen tegenover het BRI. Tot nog toe heeft New Delhi niets willen weten van het zijderoute-initiatief. De aantrekkingskracht die Sri Lanka krijgt voor buitenlandse investeerders zal de economische groei zonder twijfel stimuleren.

Bronnen: Global Times, Reuters, cmport.com.hk, Bloomberg

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *