Volgens maritieme kringen is China ’s werelds grootste vloot aan het opbouwen. Het land is reeds de grootste scheepsbouwer ter wereld, maar nieuw is dat China profiteert van de lage prijzen bij de schepen in occasie en zo ook de eerste opkoper geworden is van tweedehandsschepen.
Volgens Jean-Bernard Raoust, voorzitter van de maritieme makelaar BRS (Barry Rogliano Salles), zal China de grote overwinnaar zijn dit jaar. Niet enkel werd China in 2009 de grootste scheepsbouwer, maar dit jaar steekt het ook Griekenland voorbij als grootste opkoper van tweedehandsschepen. De voorzitter van de Franse reders, Christian Garin, vreest eveneens het opkomende China en het verschuiven van het zwaartepunt naar het oosten na de crisis. De specialisten zien dat China, zoals Japan 30 jaar geleden, zich een vloot samenstelt aan matige prijzen. Daardoor kan China het transport van de nodige grondstoffen en van de afgewerkte producten verzekeren. Maar het herstel van de markt bij de tweedehandsschepen komt ten koste van een ongeziene val bij de prijzen. Vooral de prijs van de containerschepen daalde met factor twee tot drie, vergeleken met voor de crisis. De oorzaak hiervan ligt bij het feit dat er zich te veel recente schepen op de markt bevinden door falingen van reders (bijv. Amerikaanse Eastwind en Australische Allocean) en anderzijds een te gering aantal afgebroken schepen (nauwelijks 3 %). Het is China dat van de overcapaciteit en de tariefval profiteert om een performante vloot samen te stellen.
Bron: Moniteur du Commerce International