De klein- en groothandelsmarkt te Dounan in de buurt van Kunming is al de tweede grootste ter wereld. Vele bloemenkwekers konden hun inkomen verdubbelen omdat de overheid sterk investeerde in betere verbindingen en infrastructuur. De bewoners van Hongkong en Macao krijgen hun bloemen al binnen 24 uur.
Twintig jaar geleden kweekten de boeren rond het Dianchi-meer meestal groenten die ze op lokale markten verkochten. Het Dounangebied op de oostelijke oever van het meer is nu ’s werelds grootste bloemenmarkt geworden na die van Aalsmeer. Hoewel het klimaat er gunstig was voor bloemenkweek vonden de vlug verwelkende producten de weg niet naar de steden, laat staan het buitenland. Door de overheidsinvesteringen van het laatste decennium konden de boeren echter hun inkomen verdubbelen door over te schakelen op bloemen.
s‘ Nachts is de markthal vol van groothandelaars en over dag verkopen de lokale boeren aan de kopers van Kunming. 500 personen werken voor het bedrijf van de bloemenmarkt en daar omheen zijn er nog 3000 onafhankelijke traders dagelijks. Vorig jaar bracht het veilen van bloemen 200 miljoen yuan op, aldus manager Zhu Hongmeng van de Dounan bloemenmarkt. Veilingmeester Zhang Shaoliang van de Dounan Electronic Flower Trading Company zegt dat rond Valentijn 1,8 miljoen ruikers per dag verkocht werden en dit voor een prijs tussen 1,5 en 8 yuan. Het elektronisch veilingsysteem is vrij gesofistikeerd want alle bloemen moeten gesorteerd worden volgens een standaardmaat van kwaliteit per variëteit.
Investeringen
Het is vooral na 2013 dat de provincie Yunnan de investeringen in infrastructuur optrok. In 2014 kondigde het provinciaal bestuur aan dat het 100 miljard zou besteden aan het aanleggen of vernieuwen van 1500 km autowegen. In 2016 bereikte de SST ook Kunming. Daarbij worden nog spoorlijnen gelegd vanuit de stad naar Laos, Vietnam en Myanmar. Tegen 2018 waren 5198 km autowegen, 1026 km SSL klaar en werden 5 logistieke hubs gebouwd. Voor dit jaar plant het bestuur de verdere uitbreiding van logistieke hubs over de provincie. Ook vliegtuigen worden gebruikt om de bloemen nog dezelfde dag bij de verbruikers te Hongkong en Macao te kunnen bezorgen. Vietnam en Myanmar worden bediend via autovervoer.
Als gevolg daarvan is de beplante oppervlakte sterk uitgebreid, aldus Yang Daoyin die 10 jaar geleden met 3000 yuan uit Guangzhou in Kunming aankwam en nu zelf 300 personen te werk stelt. Hij beschikt over 100 ha grond en werkt samen met lokale boeren op 250 andere ha. Hij bezorgt ze goede zaden en helpt hen bij het planten en het besturen van de grond. Hij hoopt de beplante oppervlakte te verdubbelen op twee jaar tijd. Voor de toekomst belooft de koude ketting logistiek nog meer mogelijkheden zodat de bloemen fris hun bestemming zouden kunnen bereiken.
China Daily
Misschien moeten ze dat ook doen in Xinjiang nu er een grote vliegveld is gebouwd in Urumuqi. Met dit vliegveld kunnen ze een grote hoeveelheid bloemen exporteren naar het buitenland in minder dan 24 uur. Wel een probleem met water. Er zijn Vliegtuigen genoeg nu de Boeing 737 max niet mag vliegen, maar het altijd omgezet als cargovliegtuig.