China heeft een nieuw plan voor artificiele intelligentie uitgevaardigd dat platformen per AI-sub sector wil. Internetplatformen worden gesteund om de economie nieuwe groeipolen te verstrekken. Opnieuw een grote brok chipnieuws. Tencent aast op participaties zowel qua korte video als in de muziekwereld. De tram en bus kunnen met een Tencent app betaald en de autogebruikers betalen hun tolheffing ook elektronisch. Amerikaanse en Chinese bedrijven vechten om de Indische markt van e-betalen.
Steunend op ondernemingen, marktmechanismen en andere hulpbronnen wil het Ministerie van Wetenschap en technologie meer open en innovatieve AI-platformen opzetten. In principe moet elke sub sector van AI-onderzoek over een AI-innovatieplatform beschikken. Daartoe gaan pionier firma’s de handen ineen slaan met onderzoeksinstituten.
Deze platformen kunnen op hun beurt het onderzoek over het materiaal en de applicaties verbeteren en daarbij de KMO’s/MKBs betrekken. Bedoeling is uiteindelijk tot een ecosysteem te komen die de technologie omvormt tot producten. Volgens een eerste AI-plan uit 2017 wil China tegen 2020 de achterstand op de VS inhalen. China.org
Platformeconomie gesteund
China wil de platform- economie ondersteunen en meer bepaald het aanroepen van auto’s, e-commerce en het industrieel internet. De platform economie verwijst naar het gebruik van internet en geavanceerde technieken in zaken zoals deelfietsen, online winkelen, maaltijdbezorging en online gezondheidszorg. Onderdirecteur Innovatie en Hightech Sun Wei bij de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie
zei dat nieuwe modellen zullen worden ontwikkeld en dat gestreefd wordt naar een gezonde ontwikkeling van de internetplatformen. Sun deelde mee dat ze vorig jaar zorgden voor 80 miljoen bijkomende banen. De aanroepdiensten voor auto’s krijgen dagelijks 30 miljoen bestellingen. Het ministerie werkt aan een supervisie over de ontwikkeling van nieuwe transportvormen en ook aan de instap barrières op provinciaal vlak. Volgens het ministerie bestaan er momenteel 50 industriële internetplatformen en rond elk platform draaien 1500 apps gemiddeld. China Daily
Chips, chips, chips
*UNISOC daagt Qualcomm uit
De tweede grootste Chinese ontwikkelaar van mobiele chips UNISOC wil volgend jaar een 5G-chipset lanceren die concurreert met Qualcomm en MediaTek. Dit is eerder dan verwacht na het uiteenvallen van het partnerschap met Intel. UNISOC ontstond uit Tsinghua Unigroup, heeft talent opgekocht van Huawei en Qualcomm en investeerde 200 miljoen $ in het verbeteren van processen en kwaliteit.
Het Amerikaanse leveringsverbod aan Huawei is voor vele Chinese bedrijven een aanleiding om hun leveranciersketting te reorganiseren aldus UNISPOC vicevoorzitter marketing Eric Zhou die deze bedrijven wil als klant. UNISOC hoopt in 2020 tegen het tweede semester zijn 5G Tiger mobiel platform dat een processor en 5G modem integreert op een chip, ter beschikking te kunnen stellen. UNISOC heeft volgens Trendforce een jaarinkomen van 11 miljard yuan of één tiende van Qualcomm en richt zich vooral op kleinere Chinese smartphoneproducenten. HiSilicon Technologies van Huawei hoopt tegen dit jaar klaar te zijn met geïntegreerde chips. UNISOC telt 4500 personeelsleden waarvan 90% ingenieurs en daarvan werken meer dan 1000 aan 5G-producten. Nikkei
Loongson investeert in slimme industriezone
De Chinese chipproducent Loongson Technology wil 15 miljard yuan investeren in een slimme industriezone die producenten aantrekt van slimme toestellen. De zone van 5,3 km² komt dicht bij de pilotzone voor hervormingen in internationale handel te Yiwu/Jinhua. 4 onderzoeksinstellingen en 51 bedrijven hebben al een eerste akkoord afgesloten met de zone.
Tot hen behoren de te Hongkong genoteerde dienstenprovider Digital China en het te Beijing gestationeerde softwarebedrijf Tsinghua Tongfang. Tsinghua Tongfang wil er een fabriek van PC’s met een jaarlijkse productie van 10 miljard yuan. Loongson is een van de weinige Chinese bedrijven die zelf CPUs kan ontwerpen. Het ontstond in 2010 als joint venture tussen de Chinese Academy of Sciences (CAS) en het Beijing stadsbestuur. SCMP
Het wereldwijd aantal verkochte chips daalde tijdens het tweede kwartaal met 16,8% aldus de Semiconductor Industry Association (SIA). De omzet op het eind van het eerste semester ging met 15% achteruit tegenover het jaar voordien. China maakt volgens Bernstein Research 90 % van ’s werelds smartphones, 65% van de Pv’s en 67% van de slimme TVs en is dus een belangrijke afnemer. SCMP
Tencent wil meer video en muziek
Investering 1,5 miljard $ in Kuaishou:
Het succes van de korte video bij Tiktok/Douyin heeft Tencent geïnspireerd om tussen 1 en 1,5 miljard $ te investeren in concurrent Kuaishou, aldus IPO Zaozhidao. De Tencentdienst voor korte video Weishi telt nauwelijks 7,5 miljoen gebruikers per maand terwijl Douyin er dagelijks 320 miljoen telt en Kuaishou 200 miljoen.
De Kuaishou stichters willen tegen volgend jaar maandelijks 300 miljoen gebruikers bereiken. Door de investering zou Kuaishou 26 miljard $ waard worden. Ondertussen is het ook mogelijk om via WeChat Kuaishou video’s met vrienden te delen. Technode
Tencent wil 10% van het Franse Universal Music (UMG) en is daarover in onderhandeling met Vivendi. Als de deal doorgaat, wordt Universal Music 30 miljard € waard. Naar verluidt is het aandeel van 10% lager dan verwacht. Vivendi hoopt op de promotie van de UMG artiesten in China en verkent verder of nog andere potentiële investeerders geïnteresseerd zijn in een minderheidspositie. Asia.nikkei
Elektronische betaling vervoer
Ride Code de mini app van Tencent voor het openbaar vervoer telt 100 miljoen gebruikers. De mini app dateert van juli 2017 en geeft de gebruiker de mogelijkheid zich een elektronisch ticket aan te schaffen waarvan het de QR-code laat valideren door de automaat bij het opstappen van de bus of ingang van de metro. Ride Code wordt al toegepast in 120 steden uit 28 provincies. Shenzhen kent met 7079 Tencent qr-betalers dagelijks het grootste aantal. Siecle digital
Tolheffing ook elektronisch: Meer dan 100 miljoen autobestuurders zijn nu uitgerust met een toestel die de tolheffing op de wegen elektronisch betaalt. Het systeem zou later fungeren als een platform voor slimme wegtechnologie en voor zelfsturende wagens. De toestellen maken een evolutie door van loutere betaaltoestellen naar een methode om voertuigen met elkaar te verbinden. De toestellen die de gekozen weg registreren en het gebruik van de noodrem, kunnen zo verkeerspatronen voorspellen, aldus voorzitter Luo Ruifa van het leidende bedrijf Genvict. Het ministerie van Transport verwacht dat het aantal bestuurders dat de elektronische toestellen gebruikt tegen het jaareinde 180 miljoen zal bedragen. 2500 autowegen in aanbouw zullen de machines aanvaarden. technode
VS en China begeren e-betalen in India
Walmart betaalde in 2018 zelfs 16 miljard $ voor Flipkart met PhonePe als betalingssysteem. Ook Google, Amazon en WhatsApp van Facebook hebben hun betaalsystemen in India. Het Chinese Xiaomi dat op heet gebied van smartphone met 28% marktleider is, rolde eveneens zijn Mi Pay services uit in India. Tenpay is van plan nog dit jaar in India te starten. Credit Suisse verwacht dat de Indische markt van e-betalen tegen 2023 één biljoen $ bedraagt. SCMP
.”