In ruim 40 jaar is de sector van spoedbestellingen snel uitgebreid. Vorig jaar werkten in de sector 3 miljoen personen en werden 50 miljard pakketten besteld. Voor het vijfde jaar op rij werden in China het meest spoedzendingen verstuurd.
Vorig jaar bediende de spoed- of pakketdiensten 280 miljoen personen per dag waaruit blijkt dat één op vijf personen per dag de spoeddiensten gebruikt. Het volume in China heeft dat van de VS, Japan of andere ontwikkelde landen in Europa overvleugelt. China dat voor een vijfde maal wereldwijd op rij vooraan staat, verstuurt drie maal meer pakketten dan de VS en is goed voor de helft van het totaal verstuurde pakketten in de wereld.
Historiek
Het begon in 1979 toen de Japanse koerierdienst OCS de samenwerking startte met de China National Foreign Trade Transportation Corporation voor pakketten op de Chinese markt. In 1980 begon China Post met binnenlandse spoeddiensten. Een jaar later werd dit toevertrouwd aan een de volledige dochteronderneming China Courier Service Corporation. Tegen het jaar 1992 bereikte het aantal spoedpakketten 10 miljoen.
In 1992 wakkerde de reis naar het zuiden van Deng Xiaoping de geest van hervormingen aan. Er ontstonden een reeks privé ondernemingen en daarbij behoorden de koeriersbedrijven. In 1993 werd SF Express gesticht, gevolgd door ZTS Express in 1994, YTO Express in 2000, ZTO Express in 2002 en in 2003 Huitong Express dat later Best Express werd. In 2009 vaardigde China de nieuwe postwet uit die voor de eerste keer duidelijk de wettelijke status van de koeriersbedrijven definieerde. De sleutel tot de snelle ontwikkeling van de spoeddiensten sector ligt in het feit dat China de markt opende met een volledige concurrentie tussen privé-, staatsbedrijven en joint ventures aldus directeur Gao Hongfeng van China Express Association. Van 2010 tot 2018 bereikte de jaarlijkse samengestelde groeivoet van het aantal bestelde pakketten 46%.
ZTO Express herinnert zich nog de moeilijke tijden van het ontstaan tot 2009. Door de nieuwe Postwet verwierven de privébedrijven eindelijk een wettelijke status. Nadien ging de ontwikkeling beter en beter, aldus stichter van ZTO Express Lai Meisong.
Infrastructuur
Ook de bouw van infrastructuur heeft de groei van de koeriersdiensten in de hand gewerkt. Bij het ontstaan van de Volksrepubliek waren er geen echte autosnelwegen en nauwelijks 22.000 km spoorlijnen. Tegen 2018 telde China 4,85 miljoen km autowegen, 143.000 km snelwegen, 134.000 km spoorwegen, 235 luchthavens met 3600 vrachtvliegtuigen. De verbetering van de transportmogelijkheden hebben er toe geleid dat de steden een 100% dekking kennen van de koeriersdiensten terwijl dit in de rurale gebieden 90% bedraagt.
Rol & toekomst
Het aantal werknemers loopt op tot 3 miljoen. De snelle ontwikkeling van de spoedbestellingen maakte niet enkel het leven van de mensen gemakkelijker en bevorderde de integratie van migranten in de stad, maar speelt ook een groter wordende rol in de economische ontwikkeling en het bevordert eveneens de revitalisatie van de rurale gebieden.
De ontwikkeling van de koerierdiensten heeft ook 318 projecten in het maakwerk op gang gebracht en dit varieert van luchtvaart, wagens, elektronica tot en met kledij. Naar de toekomst toe wordt gehoopt dat het Belt and Road Initiative (BRI) de markt van de logistieke diensten zal verruimen naar andere landen. Vele koerierdiensten verkennen de buitenlandse markten en zetten er pakhuizen op. De trend voor de toekomst ligt echter enerzijds in het integreren van geavanceerde technologieën en kunstmatige intelligentie in hun pakketbehandelingssystemen en een meer ‘groene’ verzendingen.
Bron: Peoples Daily