De strategisch centraal gelegen hoofdstad van de provincie Hubei Wuhan trekt zowel nieuwe buitenlandse als Chinese bedrijven aan. De stad ligt nu maar op 4 uren sporen van de Parelrivierdelta en binnenkort is dit ook het geval met Shanghai, Peking en Chongging. Lagere lonen en goed opgeleide universitairen doen de rest.
Hoewel Wuhan centraal gelegen is, geraakte het wat op de achtergrond tijdens de twee eerste decennia van de hervormingen. Na het opmaken van plannen voor het westen en de modernisering van het noord-oosten volgden ook stimuleringsplannen voor de centrale gebieden. Ondertussen stegen de lonen in de kustgebieden en trekken vele ondernemingen landinwaarts. Dan komt Wuhan in het vizier wegens zijn centrale ligging zowel op de Yangtze rivier als op het spoorwegnet. De supersnellle trein verbindt in vier uur al Wuhan met Kanton . Straks volgt de snelle treinverbinding met Shanghai. Aan de logistieke positie wordt duidelijk gewerkt. Tegen 2012 moet het supersnelle treinnet afgewerkt zijn met ook verbindingen van vier uur naar Peking en naar Chongqing. Momenteel zijn vijf van de 8 metrolijnen in aanbouw. Het aantal bouwsites dedraagt 5000. De luchthaven bouwt een derde terminal en moet de vierde drukste worden in China.
De gevolgen blijven niet uit. Het aantal Fortune 500-ondernemingen steeg enkel gedurende de laatste 5 jaren van 60 tot 81. Tijdens dezelfde periode groeide het bedrag aan buitenlandse investeringen aan tot 13 miljard $ of een jaarlijkse verhoging met 13 %. Vorig jaar werd ook een record van 50 miljard yuan aan binnenlandse investeringen genoteerd. Wanneer Ikea dat in 2006 weigerde een filiaal te openen, hoorde dat de supersnelle trein de stad zou aandoen, openden ze er hun tweede grootste verkoopscentrum wereldwijd. De lonen in Centraal-China liggen 30 % lager dan in de kustgebieden. Geen wonder dus dat van de binnenlandse investeringen bijna drie vierden uit deze oostelijke gebieden kwamen. In de Wuhan Economic and Technological Development Zone vestigden zich na Midea en Haier’s nu ook Gree Electric Appliance. Peugeot-Citroen die zijn intrede deed in 1992, besloot recentelijk er een derde fabriek te bouwen die de productiecapaciteit van 450.000 wagens in 2010 wil optrekken tot 750.000 in 2015. Bedoeling is duidelijk via Wuhan door te stoten naar derde-en vierdelijnssteden in het binnenland. Wuhans BRP dat in 2005 200 miljard yuan bedroeg, overtrof reeds de 500 miljard in 2010 en het bestuur wil dit nogmaals verdubbelen tegen eind 2015 tot 1000 miljard yuan.
Voor de toekomst mikt burgemeester Tang Liangzhi vooral op geavanceerde nijverheid, high-tech en moderne diensten. Hij wil vooral dat de geneesmiddelen tot een nieuwe industriële peiler uitgroeien die gevoed wordt door Wuhans talentenpool van meer dan één miljoen universitairen. In de Wuhan National Bioindustry Base groeide deze nijverheid vorig jaar met 23 % om 24 miljard yuan te bereiken. Tegen 2015 zou dit tot 100 miljard moeten bedragen. Phizer maakte vorig jaar in oktober bekend er een O&O-centrum te willen openen. Baas Jeffrey Kindler zegt dat niet enkel de kwantiteit van opgeleiden er is, maar de kwaliteit staat juist onder het niveau van Peking en Shanghai. Daar vind je amper een universitair die nog wil werken onder de 5000 yuan per maand, beweert hij. Daar kan je meer mee aanvangen in Wuhan. Het voormalige BGI, gekend als Beijing Genomics Institute kiest ook Wuhan uit om de uitvindingen die BGI deed de afgelopen 10 jaren, te commercialiseren. Het bedrijf investeerde reeds 500 miljoen om in Wuhan een innovatiecentrum te bouwen. In de toekomst zullen nog 10 miljard volgen. Vanuit Wuhan kan de kwaliteit van de geneesmiddelen snel ter plaatse zijn. Vele van de sollicitaties voor het nieuwe Wuhanfiliaal komen van personen die vroeger in de oostelijke kustgebieden werkten, maar oorspronkelijk uit Centraal China afkomstig waren en dus naar hun heimat willen terugkeren (Bron China Daily Europe)
Zie ook site Wuhan CBD met filmpje; zie ook franstalig CCTV over Wuhan laatste 100 jaar